Σελίδες

Πέμπτη 1 Απριλίου 2010

Πολιτισμική ανανέωση

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τους πραγματικούς λόγους ανάπλασης της πλατείας στο Λούκι και έτσι δεν σκοπεύω να αναφερθώ καθόλου σε αυτούς. Ας υποθέσουμε λοιπόν πως αιτία αυτής της αναδόμησης είναι η πολιτισμική ανανέωση ή αλλιώς ο εξωραϊσμός του τόπου και όχι κάτι άλλο.

Έχει αναφερθεί πολλάκις η λέξη «ανάπλαση», κάτι που, έπειτα από μια δεύτερη σκέψη, δε με χαροποιεί αλλά με προβληματίζει. Όταν αναφερόμαστε σε μια τέτοια έννοια εύλογο είναι να έρχεται στο μυαλό μας αυτό που ονομάζουμε «βελτιωτική τροποποίηση»...
Το πρόβλημα βέβαια απορρέει από το γεγονός ότι ο καθένας μας αντιλαμβάνεται αυτό το «βελτιωτική τροποποίηση» διαφορετικά (δεν χρειάζεται να αναλύσω τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει κάτι τέτοιο, είναι εμφανές πως το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουμε μας εφοδιάζει με τα ανάλογα ερεθίσματα). Ως εκ τούτου, αυτό που στα μάτια μου είναι όμορφο και καλαίσθητο στα μάτια κάποιου άλλου ίσως είναι άσχημο και κακόγουστο. Ποιός έχει δίκαιο λοιπόν…;

Εδώ απευθυνόμαστε στον ειδικό ή πιο συγκεκριμένα στον αρχιτέκτονα ή τεχνίτη. Με αυτή τη λογική βέβαια κάθε τεχνίτης ή αρχιτέκτονας μπορεί να δώσει την αρχιτεκτονικά ορθολογιστική λύση, πράγμα που είναι δύσκολο. Έχουμε δει τέρατα και τέρατα από αρχιτέκτονες. Για παράδειγμα, κτίσματα σε παραδοσιακούς οικισμούς που δεν σχετίζονται ούτε στο ελάχιστο με την αρχιτεκτονική του τόπου. Λόγος… είτε ο εργοδότης που αναθέτει ένα τέτοιο έργο δεν γνωρίζει από αρχιτεκτονική, είτε ο ίδιος ο αρχιτέκτονας θέλει να πρωτοτυπήσει δημιουργώντας κάτι διαφορετικό· όπως και να χει το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο και στο τέλος την πληρώνει ο τόπος.

Παράλληλα, είμαι σίγουρος πως όσον αφορά στην αισθητική υπάρχουν άτομα στη Γλώσσα που σίγουρα δεν είναι ειδικοί, μα θα έπρεπε να έχουν ένα λόγο παραπάνω. Αναφέρομαι σε αυτούς που έχουν ΑΠΟΔΕΙΞΕΙ (γιατί στις αποδείξεις βασιζόμαστε) πως αγαπούν το παραδοσιακό στοιχείο και ΟΧΙ το κιτς, όσοι δηλαδή, το κατά δύναμιν, χρησιμοποιούν ξύλινα κουφώματα αντί για αλουμινίου, βάφουν τα σπίτια τους χρώματα ντόπια, σκοπελίτικα παραδοσιακά, σέβονται το περιβάλλον τους κτλ…
Κλείνοντας, σίγουρα όλοι μας αγαπάμε αυτό το χωριό και σίγουρα όλοι μας επιδιώκουμε τον εξωραϊσμό του, μα δεν είμαστε όλοι γνώστες! Άρα, ακούμε τις απόψεις των άλλων και αφήνουμε τους εγωισμούς μας στην άκρη…

Αν πρέπει να γίνει αυτό το έργο δεν το γνωρίζω…

Με αγάπη και σεβασμό προς τον τόπο
Δημήτρης

3 σχόλια:

  1. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΙΤΣ;

    O όρος κιτς χρησιμοποιείται κυρίως υποτιμητικά για την περιγραφή έργων τέχνης ή εν γένει αντικειμένων των οποίων η αισθητική θεωρείται ψεύτικη, επιτηδευμένη ή ευτελής, στερούμενη βαθιάς σκέψης, και με αποκλειστικό σκοπό την τέρψη του θεατή για οικονομικό όφελος. Αρχικά χρησιμοποιήθηκε αποκλειστικά για την περιγραφή έργων ζωγραφικής, και αργότερα η χρήση του επεκτάθηκε προς άλλες μορφές τέχνης. Συχνά ταυτίζεται με την έννοια του κακού γούστου.

    Δεδομένου ότι το γούστο είναι έννοια υποκειμενική και το κακό γούστο από μόνο του δεν είναι μομφή γι’ αυτόν που στερείται γούστου και δεδομένου ότι το καλό γούστο δεν είναι έμφυτη ικανότητα αλλά αποκτάται με την αγωγή, την παιδεία και τη συνήθεια, τότε το κακό γούστο γίνεται Κιτς όταν συνοδεύεται με το ψέμα και όταν κάποιος φανερά άσχετος άνθρωπος με το αισθητικό γεγονός, επιμένει να έχει στενές σχέσεις με την τέχνη, προσπαθώντας να την πλασάρει ως τέχνη.

    Στις μέρες μας ο όρος Κιτς έχει ξεφύγει από την αισθητική αντίληψη της τέχνης κι έχει επεκταθεί γενικότερα στον προσδιορισμό του κακού γούστου στην περίπτωση που είναι γενικά παραδεκτός, γιατί αντικειμενικά ένας τέτοιος προσδιορισμός είναι αδύνατος. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχει προκύψει και ο νεολογισμός "Κιτσαριό".

    (http://el.wikipedia.org)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο τίτλος «Πολιτισμική Ανανέωση» που έχει δοθεί, ίσως μας οδηγήσει σε μια λαθεμένη αντιμετώπιση του ευρύτερου θέματος «Πολιτισμός και Ανάπτυξη». Έτσι, ορθότερο θα ήταν να προσεγγίσουμε το θέμα με γνώμονα και στόχο την «Πολιτισμική Αναγέννηση».

    Γνωρίζουμε πως ο πολιτισμός γενικά της Σκοπέλου και ειδικότερα της Γλώσσας έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Είναι πολύπτυχος και αυτό διότι δεν υπάρχει μια πολύ συγκεκριμένη νόρμα που τον διέπει. Αναφερόμαστε σε έναν πολιτισμό ο οποίος έχει δομηθεί στις πλάτες των ανθρώπων της Σκοπέλου και ο οποίος έχει προσαρμοστεί σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Παρ’ όλα αυτά, ξενόφερτες ιδέες και πεποιθήσεις έχουν έρθει στον τόπο κατά καιρούς κατακρημνίζοντας οτιδήποτε παραδοσιακό, δίχως να του επιτρέπουν να διατηρήσει τον πολιτισμικό και πολιτιστικό του χαρακτήρα. Βέβαια, πολύ εύκολα μπορεί κανείς να παρερμηνεύσει αυτό που πριν λίγο ανέφερα ως «ξενόφερτες ιδέες». Αυτό που θέλω να εξηγήσω είναι πως μερικά πράγματα δεν είναι ταιριαστά και δεν μπορούν να προσαρμοστούν, έτσι, μοιάζουν ξένα και αλλόκοτα.

    Κάτι που ο καθένας μας μπορεί να εντοπίσει με μια απλή ματιά στο χωριό μας είναι η έλλειψη μιας παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, δηλαδή η απώλεια ενός σημαντικού κομματιού της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Τα παράξενα χρώματα με τα οποία βάφουμε τα σπίτια μας η ακόμη και τα κουφώματα αλουμινίου που συχνά χρησιμοποιούμε δεν βοηθούν τον τόπο να διατηρήσει το χαρακτήρα του. Γιατί όμως φτάσαμε μέχρι εδώ, γιατί τόσο άναρχα δομημένο το χωριό μας και γιατί λιγοστεύουν τα παραδοσιακά γλωσσιώτικα σπίτια; Πραγματικά μου προξενεί μεγάλη εντύπωση το γεγονός πως όλοι μας αγαπούμε τη Γλώσσα και σχεδόν όλοι μας της στερούμε το δικαίωμα να διατηρήσει το χαρακτήρα της.

    Νομίζω πως τα λόγια πρέπει να γίνουν πράξεις από όλους μας, νομίζω πως πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε συλλογικά, γιατί όταν συμβεί αυτό θα πάψουμε να βλέπουμε συνομωσίες και θα είμαστε περήφανοι όλοι μας, γι΄ αυτό που χτίσαμε και γι΄ αυτό που αφήσαμε στις μελλοντικές γενιές. Ας θυμηθούμε τι σημαίνει παραδοσιακό και ας κτίσουμε όπως έκτιζαν και παλαιότερα.

    Το θέμα βέβαια είναι ιδιαίτερα βαθύ και επιβάλλεται μια προσεκτική και εκτενής ανάλυση. Παρ’ όλα αυτά, αν δεν κινητοποιηθεί σύντομα ο κόσμος της Γλώσσας αλλά και της Σκοπέλου, πνευματικά αλλά και με πράξεις, φοβάμαι πως αργά η γρήγορα δε θα μπορούμε να μιλήσουμε ούτε για ανάπτυξη ούτε για πολιτισμό.

    Με αγάπη και σεβασμό προς τον τόπο
    Δημήτρης (προς το παρόν μαθητής λυκείου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κουφώματα ΠΛΑΣΤΙΚΑ και ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ.
    Έχω την εντύπωση ότι κουφώματα πλαστικά και αλουμινίου απαγορεύονται και ότι αρμόδια υπηρεσία είναι η Πολεοδομία –εκεί ελέγχονται και εγκρίνονται οι άδειες ανέγερσης νέων οικοδομών και οι άδειες επισκευής παλαιών ακινήτων. Δεν γνωρίζω αν εμπλέκονται οι δήμοι, αλλά αν κάποιος ξέρει κάτι περισσότερο ας μας ενημερώσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.