Σελίδες

Δευτέρα 7 Απριλίου 2014

Το δημαρχοκεντρικό μοντέλο αυτοδιοίκησης

Εγκλωβισμένη μέσα σε ένα πλαίσιο κρατικού συγκεντρωτισμού, δαιδαλώδους πολυνομίας και χρονοβόρας γραφειοκρατίας, χωρίς αυτονομία στη διαχείριση των υποθέσεών της, η τοπική αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα υπολειτουργεί. Περαιτέρω, η εφαρμογή από την τρόικα περιορισμών όσον αφορά στο βαθμό ελευθερίας σε αποφάσεις και στην εφαρμογή τους, καθώς και περικοπών στη χρηματοδότηση, συρρικνώνει τις δημοτικές υπηρεσίες ενώ υποβαθμίζει συνεχώς το περιβάλλον. Η τοπική αυτοδιοίκηση αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της κοινωνίας.

Τα προβλήματα του δημαρχοκεντρικού μοντέλου εξουσίας, που εφαρμόζεται στη Χώρα μας εδώ και 30 χρόνια με πολλαπλές ήττες, αστοχίες και παθογένειες στο ιστορικό του, αναδύονται ως φούσκες από τα απύθμενα βάθη ενός ωκεανού μικροπολιτικών συμφερόντων. Αυταπόδεικτα χρεοκοπημένο, είναι ένα μοντέλο ανεξέλεγκτης διοίκησης, χωρίς έλεγχο και λογοδοσία, αυταρχικό και αδιαφανές, που δεν προάγει τις πραγματικές επιχειρησιακές δυνατότητες, την προάσπιση των συλλογικών αγαθών και τις ανθρώπινες δεξιότητες που εμπεριέχει η έννοια της αυτοδιοίκησης.

Παράλληλα και με αφορμή την οικονομική κρίση, η κατάργηση βασικών κοινωνικών αγαθών και δικαιωμάτων στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της κοινωνικής ασφάλισης και της πρόνοιας οδηγεί τους πολίτες στην απελπισία.

Το νησί της Σκοπέλου δεν εξαιρείται από όλα τα παραπάνω.

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, το δημαρχοκεντρικό μοντέλο αυτοδιοίκησης, νοσηρό αποκύημα υπόγειων διαδρομών και διαπραγματεύσεων, παραγοντισμών και μεθοδεύσεων φαντάζει κατ’ ελάχιστον παρωχημένο.

Δήμητρα Ρέκκα
Υποψήφια Δήμαρχος Σκοπέλου

5 σχόλια:

  1. Αυτο,".... η εφαρμογή από την τρόικα περιορισμών όσον αφορά στο βαθμό ελευθερίας σε αποφάσεις και στην εφαρμογή τους, καθώς και περικοπών στη χρηματοδότηση, συρρικνώνει τις δημοτικές υπηρεσίες ενώ υποβαθμίζει συνεχώς το περιβάλλον", συμβαίνει επειδή
    "......είναι ένα μοντέλο ανεξέλεγκτης διοίκησης, χωρίς έλεγχο και λογοδοσία, αυταρχικό και αδιαφανές, που δεν προάγει τις πραγματικές επιχειρησιακές δυνατότητες, την προάσπιση των συλλογικών αγαθών και τις ανθρώπινες δεξιότητες που εμπεριέχει η έννοια της αυτοδιοίκησης".

    Για να αλλάξει αυτο δεν χρειάζονται λεφτα. Όσο κι αν ακουστεί εξωφρενικό στα αυτιά κάποιων, λεφτα υπαρχουν. Βρίσκονται στις απλήρωτες πλατείες, στα απλήρωτα νερά, στα απληρωτα δημοτικά τέλη, στα μη αποροφουμενα προγράμματα της ΕΕ. Λεφτα οι δήμοι μπορούν να βρουν επισης κι αν διεκδικήσουν το χαράτσι ακινήτων.
    Αυτο που χρειαζεται ειναι ένας δήμαρχος καμικάζι. Καμικάζι στην Ελλαδα αποκαλείται αυτός, που απλά θα αποφασίσει να κανει αυτο που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες,ειναι το αυτονόητο. Να επιβάλει τον νομο και την τάξη. Έτσι θα διαμορφώσει το επιχειρησιακό περιβάλλον, ώστε οι υγιείς επαγγελματίες να επιβραβευονται και να τους δίνετε η δυνατότητα να εξελίσσονται. Με αυτή την πολιτική προκαλείται επενδυτικό ενδιαφέρον. Απο ντόπιους και μη.
    Ο δημότης της Σκοπελου θα πρεπει να συνειδητοποιήσει πως κάθε πρόστιμο που δεν εισπράττεται, κάθε λογαριασμός που δεν πληρώνεται στον Δήμο, ειναι μαχαιρια πισωπλατη στο εισόδημα του. Με αυτά τα χρήματα θα μπορούσε π.χ, να υπαρχει προγράμμα αντίστοιχο της βοήθειας στο σπιτι. Οι λάμπες του ηλεκτροφωτισμού στους δρόμους και τα σοκάκια να άλλαζαν μόλις καίγονταν. Η τουριστική προβολή να ηταν μεγαλύτερη. Να υπήρχε δυνατότητα να συνεισφέρει η δημοτικη αρχή,ακόμα πιο πολλα για τον αθλητισμό.

    Καμμιά τρόικα δεν μας εχει απαγορεύσει να κανουμε τα παραπάνω. Εμείς με τα χεράκια μας, βγάζουμε τα ματάκια μας....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. “Thlimenos Boufos”,
      Στην παράγραφο 5 του άρθρου 102 του Συντάγματος διαβάζουμε:
      «Το Κράτος λαμβάνει τα νομοθετικά, κανονιστικά και δημοσιονομικά μέτρα που απαιτούνται για την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας και των πόρων που είναι αναγκαίοι για την εκπλήρωρση της αποστολής και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της διαφάνειας κατά τη διαχείριση των πόρων αυτών. Νόμος ορίζει τα σχετικά με την απόδοση και κατανομή, μεταξύ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, των φόρων ή τελών που καθορίζονται υπέρ αυτών και εισπράττονται από το κράτος. Κάθε μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από κεντρικά ή περιφερειακά όργανα του κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνεπάγεται και τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Νόμος ορίζει τα σχετικά με τον καθορισμό και την είσπραξη τοπικών εσόδων απευθείας από τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης».

      Για παράδειγμα, με το νόμο 1828/1989, το σύστημα των κρατικών επιχορηγήσεων προς την τοπική αυτοδιοίκηση συνδέθηκε άμεσα με την απόδοση συγκεκριμένων φόρων και τελών. Η ρύθμιση αυτή είχε σαν αποτέλεσμα τον ετήσιο προσδιορισμό του ύψους της κρατικής επιχορήγησης με αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια (αποδόσεις φόρων). Δηλαδή, οι κρατικοί πόροι που κατανέμονται στους ΟΤΑ παραμένουν στην ευθύνη της κεντρικής διοίκησης (κεντρικοί), ενώ το ύψος τους δεν εξαρτάται πλέον από συγκυριακές πολιτικές αποφάσεις κυβερνητικών οργάνων αλλά από τη δυναμικότητα των συγκεκριμένων φόρων και τελών (αυτοτελείς).

      Ενώ λοιπόν η κρατική επιχορήγηση της τοπικής αυτοδιοίκησης προέρχεται από θεσμοθετημένους πόρους, οι περικοπές της από την κυβέρνηση έχουν γίνει ανεξέλεγκτες. Εκτός των ποσών που με κάθε ευκαιρία περικόπτονται, οι δόσεις των μηνών καθυστερούν, με αποτέλεσμα οι δήμοι να βρίσκονται σε οικονομικά αδιέξοδα και υπό τον συνεχή φόβο να μην μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.

      Τέτοιου είδους αυθαίρετες ενέργειες της κεντρικής διοίκησης, κάτω από τις εντολές της τρόικας, θεωρώ πως είναι κόκκινη γραμμή και αιτία ρήξης.

      Διαγραφή
  2. Κυρία Ρέκκκα, θα συμφωνήσω με όλα όσα αναφέρετε στο άρθρο σας. Παρόλαυτά, αυτό που δεν αντιλαμβάνομαι είναι το εξής: Ενω κρίνετε ορθός το δημαρχοκεντρικό μονέλο αυτοδιοίκησης και επιχειρηματολογείτε εναντίον του, εσείς ως υποψήφια δήμαρχος δεν αποκλίνετε απο αυτό. Αν πράγματι θεωριτικά παρατηρήτε τα όσα γράφετε γιατί προσεγγιζετε τις επόμενες εκλογές δημαρχοκεντρικά; Γιατι δεν οργανώνεται μια αμεσοδημοκρατική κίνηση λαικής βάσης, όπου όλοι οι πολίτες θα μπορούν συλλογικά να μετέχουν στις αποφάσεις ακόμη και στην εκλογή του υποψήφιου δημάρχου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Antonis, απαντώντας σου πολύ επιγραμματικά προτείνουμε:
      α) ο δήμαρχος να μην είναι πρόεδρος σε κανένα νομικό πρόσωπο και σε καμία επιτροπή (εκτός της οικονομικής υποχρεωτικά),
      β) αναβάθμιση του ρόλου του δημοτικού συμβουλίου και κατανομή αρμοδιοτήτων σε όλους ανεξαιρέτως τους αιρετούς,
      γ) πλατιά συμμετοχή των πολιτών σε όλες τις επιτροπές και τα νομικά πρόσωπα, και
      δ) ανάληψη πρωτοβουλιών για μεταρρύθμιση στην αυτοδιοίκηση τώρα, σε συνεργασία με όσο πιο πολλούς δήμους της χώρας.

      Οι προτάσεις α), β) και γ) είναι ρεαλιστικές και άμεσα εφικτές ισχύοντος του «Καλλικράτη». Η πρόταση δ) θα πετύχει μετά από συνεργασία με άλλους δήμους.

      Διαγραφή
  3. Δεν βλέπω στους νομους που παραθετετε πιο πανω, να αναφέρετε απαγόρευση είσπραξης προστίμων, εσόδων απο ενοίκια πλατειών η λογαριασμών νερού.
    Έγραψα οτι θα μπορούσαν οι Δήμοι να διεκδικήσουν το χαράτσι ακινήτων απο το κράτος. Δεν συμβαίνει τωρα. Θα έπρεπε όμως οι Δήμοι να το εισπράττουν.
    Κ. Ρεκα, πιστεύω πως είστε δραστήριο και ικανό άτομο. Όμως και εσείς επιλέγετε τα εύκολα μονοπάτια. Για την οικονομική δυσπραγία του Δήμου κατηγορειτε Τροικες, κρατος και συστημα, γιατι πιθανόν δεν θέλετε να δυσαρεστησετε ολους αυτούς τους συντοπίτες μας που, ενώ εχουν δεν δίνουν. Ποσα ειναι τα χρήματα που χρωστούν στην ΔΕΥΑΣ οι επιχείρησης του νησιού; Σε τι υψος φτάνουν τα χρέη απο πλατείες; Μπορείτε να μας απαντήσετε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.