Σελίδες

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015

Το νόημα της εθνικής επετείου στο σχολείο

Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι εθνικές επέτειοι αποτελούν ορόσημο της Ιστορίας μας και η ιστορική μνήμη τους πρέπει να μένει ζωντανή. Ο λαός αυτός που δεν τιμά το παρελθόν του δεν μπορεί να έχει και μέλλον. 
Ο Πόλεμος δεν είναι παιχνίδι!
Όμως η παρέλαση, ειδικά στο Νηπιαγωγείο δεν είναι το ζητούμενο. Γιατί φτάνουμε στο σημείο να επισκιάζεται ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας που πρέπει να έχει για το σχολείο η Εθνική επέτειος! Γι αυτό, το βάρος, πρέπει να δίνεται μέσα στη σχολική μονάδα, στην ανάλυση του περιεχομένου αυτών των εορτών! Επίσης πρέπει να δίνεται βάρος, κι εδώ είναι το ζητούμενο, στο πρότυπο που προκύπτει από τα ιστορικά γεγονότα της εποχής εκείνης, όπου ένας λαός όρθωσε το ανάστημά του και αντιστάθηκε. Να δίνεται βάρος στο πώς με βάση το πρότυπο αυτό θα μπορέσει το παιδί να κινηθεί στη μετέπειτα ζωή του.

Το πώς τιμάς τη σημαία έχει σχέση με την κατανόηση της ουσίας λοιπόν κάθε εθνικής επετείου. Πρέπει έτσι να μιλήσουμε στους μαθητές επί της ουσίας!

Με βάση λοιπόν αυτές τις Παιδαγωγικές αρχές, το σχολείο μας, πριν περάσει στο μεγάλο ιστορικό γεγονός της 28ης Οκτωβρίου, πραγματοποίησε ένα σχέδιο εργασίας για τον πόλεμο και την Ειρήνη, που βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.

Βασική προϋπόθεση είναι να κατανοήσουν οι μαθητές τις έννοιες πόλεμος και Ειρήνη και τις επιπτώσεις του πολέμου στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Να κατανοήσουν τα δικαιώματα των παιδιών - θυμάτων πολέμου. Το πώς...
επιλύονται οι διαφορές με πόλεμο και πώς με Ειρήνη. Τι σημαίνει συνεργασία και αλληλεγγύη μεταξύ των λαών. Τι είναι το Διεθνές Δίκαιο.

Ποιες είναι οι οργανώσεις που έχουν ως μέλημά τους την Ειρήνη στους λαούς. 

Ποιοι οργανώνουν τους πολέμους. Ποιοι είναι οι σωστοί τρόποι επίλυσης των διαφορών.

Κι όλα αυτά βέβαια πραγματοποιήθηκαν και συνεχίζουν ακόμη, με πλούσιο υποστηρικτικό υλικό από σύγχρονες εικόνες πολέμου που παρουσιάσαμε, με αναφορά βεβαίως και στα θύματα πολέμου στη Συρία. 

Έγινε ανάλυση και επεξεργασία του ποιήματος του Γιάννη Ρίτσου:Ειρήνη.
Ανάλυση του λογοτεχνικού κειμένου της Φ. Χατόγλου:Το κανόνι της Ειρήνης. 
Προβολή του αντιπολεμικού animation video: Konflikt, σοβιετικής παραγωγής.
Προβολή επίσης της ταινίας animation μικρού μήκους: Ο πόλεμος δεν είναι παιχνίδι.
Παρουσίαση πινάκων ζωγραφικής με θέμα τον πόλεμο και την Ειρήνη, με χαρακτηριστικό πίνακα την Γκουέρνικα του Πικάσο. 

Μόνο έτσι μπορούμε να περάσουμε στα γεγονότα του 40, στις ιστορικές συνθήκες της εποχής, στο πού έγινε ο πόλεμος, στην κατοχή, στην εθνική Αντίσταση και την απελευθέρωση. Πάλι με πλούσιο υποστηρικτικό υλικό, το ιστορικό αρχείο εκείνης της εποχής, ό,τι υπάρχει από κείμενα και φωτογραφίες, γελοιογραφίες, εφημερίδες, καθώς και έργα τέχνης που είναι σχετικά με το 40.

Τις εθνικές επετείους λοιπόν δεν τις τιμούμε σαν ένας συρφετός ευπειθών υπηκόων. Τις τιμούμε σαν μια κοινωνία πολιτών (γιατί ο μαθητής είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσει μέσα στο σχολείο, την ευθύνη του ως πολίτης) που είναι ζωντανή κι έχει πλήρη γνώση για τα ιστορικά γεγονότα. 

Κι αν κάτι πρέπει να διδάξει τα παιδιά από το Β' παγκόσμιο πόλεμο, είναι αυτό που χιλιάδες άνθρωποι διαδήλωναν στους δρόμους με τη λήξη του:

Ποτέ πια πόλεμος, ποτέ πια φασισμός στη Γη!

Η Νηπιαγωγός του 3ου Νηπιαγωγείου Σκιάθου 
Λένα Κουτούμπα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.