Σελίδες

Δευτέρα 14 Ιουνίου 2021

Μουσική – ιστορικοφιλολογική εκδήλωση για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 από τα Γυμνάσια Σκοπέλου

Το Γυμνάσιο Σκοπέλου  “Καισάριος Δαπόντες” σε σύμπραξη με το Γυμνάσιο με Λ.Τ Γλώσσας Σκοπέλου και υπό την αιγίδα του Δήμου Σκοπέλου πραγματοποίησε μουσική – ιστορικοφιλολογική εκδήλωση για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821. 


Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο Δήμαρχος Σκοπέλου κ. Περίσσης Σταμάτης, ο Πρέδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Ξηντάρης Άγγελος και Δημοτικοί Σύμβουλοι, ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής κ. Πανταζής Σκλάβος, ο διοικητής της Πυροσβεστικής κ. Καραμήντζας Ευάγγελος και μέλη του πυροσβεστικού κλιμακίου, ο πρόεδρος του Πολιτιστικού και Λαογραφικού Συλλόγου Σκοπέλου κ. Παχής Ηλίας και μέλη του συλλόγου, εκπρόσωποι του διοικητικού συμβουλίου του Κέντρου Μελετών Νήσου Σκοπέλου, εκπρόσωπος της Ιεράς Μητροπόλεως Χαλκίδος Ιστιαίας και Βορείων Σποράδων Πατήρ Ευάγγελος Κεχριώτης, η διευθύντρια του Γυμνασίου Σκοπέλου «Καισάριος Δαπόντες» κα Θεοδώρου Κυριακή και μέλη του συλλόγου διδασκόντων, η δ/ντρια του Γυμνασίου με Λυκειακές τάξεις Γλώσσας κα Σανάγου Λουκία και μέλη του συλλόγου διδασκόντων,  μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας των άλλων σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτροβάθμιας Εκπαίδευσηςσης  του νησιού, η Πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων Γυμνασίου Σκοπέλου – ΕΠΑΛ και ΓΕΛ κα Παραπονιάρη Βάσω και μέλη του  διοικητικού συμβουλίου και του συλλόγου, μέλη άλλων συλλόγων του νησιού, γονείς και μαθητές.

Σκοπός της  εκδήλωσης, της οποίας τη μουσική επιμέλεια και εποπτεία είχε η καθηγήτρια μουσικής των δύο σχολείων κα Σπαθάρα Βάλια, για την οποία συνεργάστηκαν εξήντα μαθητές μαζί με τις καθηγήτριες τους, ήταν η βιωματική προσέγγιση στην ελληνική επανάσταση του  21, μέσα από την τέχνη της μουσικής, την λογοτεχνία και την ιστορία, καθώς το καλλιτεχνικό μουσικό σχήμα παρουσίασε δύο εκτελέσεις του “Θουρίου” του Ρήγα Βελεστινλή και τα τραγούδια “Δέκα Παληκάρια, Ένα παλικάρι είκοσι χρονώ, Τσάμικος, Περήφανοι όλοι, Ας κρατήσουν οι χοροί”, καθώς και ιστορική φιλολογική μελέτη πάνω στο Θούριο. Η αθρόα και πέραν κάθε προσδοκίας  ενθουσιώδης συμμετοχή των μαθητών, είτε ως οργανοπαίκτες είτε ως τραγουδιστές, ζωγράφοι, μελετητές του λόγου και της ιστορίας, είτε ως βοηθητικό προσωπικό για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης, μεγιστοποίησε την εικοσαμελή συμμετοχή του σχολείου με το ίδιο θέμα στο 1ο πανθεσσαλικό μαθητικό συνέδριο της 14 – 15 Μαίου 2021. Απέδειξε δε περίτρανα την ηθικοπλαστική δύναμη της Τέχνης ως  κινητήρια βιωματική δύναμη  για την κινητοποίση της ψυχής και του πνεύματος των εφήβων προς  ό,τι “Καλό Καγαθόν”.


Η επιλογή της προσέγγισης του 1821 μέσα από την οργανική μουσική, το τραγούδι, την ιστορική και λογοτεχνική ανάλυση του Θουρίου, ήταν φυσική συνέπεια της ευρύτερης εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας με τις τέχνες αυτές και τα γράμματα, καθώς η Σκόπελος παραδοσιακά αναδεικνύει πολλούς και άριστους μουσικούς, λα ι κούς οργανοπαίκτες και τραγουδιστές  αλλά και επιστήμονες ιστορικούς και λογοτέχνες ποιητές και διηγηματογράφους. Η προσέγγιση στην επανάσταση έγινε μέσα από τη “φυσική οικειότητα” των Σκοπελιτών, ενηλίκων και ανηλίκων με τις τέχνες αυτές και είχε σκοπό επίσης να αναδείξει  και  έτσι να ενισχύσει τη σχέση των μαθητών με την τοπική πολιτιστική  και ιστορική παράδοση του νησιού, άρρηκτα δεμένη με την ευρύτερη ελληνική κουλτούρα και ιστορία.

Έτσι συνειδητοποίησαν, ότι η Σκόπελος , που εξελίχθηκε σε μεγάλο κέντρο  ναυπηγικής  και ναυτικού εμπορίου, ήδη από τον 18ο αι. κυρίως με τον Εύξεινο Πόντο,ήταν σε διαρκή  κατάσταση επανάστασης κατά των Οθωμανών ήδη από τα Ορλωφικά  έως και το 1830, που απελευθερώθηκε και απετέλεσε κομμάτι στου πρώτου ελεύθερου νεοελληνικού κράτους στη συνοριακή μάλιστα γραμμή του. Ότι πρωτοστάτησαν  οι Σκοπελίτες  στον εθνικό αγώνα της απελευθέρωσης ,καθώς ήταν ορμητήριο επιθετικής επιχειρησιακής δράσης  κατά του εχθρού στην επανάσταση και γι αυτό πέρασαν από το νησί μεγάλες μορφές του αγώνα, όπως ο ίδιος ο Ρήγας Φεραίος, ο Άνθιμος Γαζής, ο Κολοκοτρώνης, ο Μιαούλοης, ο Κανάρης,   παρέχοντας άσυλο ταυτόχρονα και στηρίζοντας οικονομικά και τον αγώνα και πολλούς, 70.000 πρόσφυγες από την Θεσσαλία και Μακεδονία, που ζήτησαν καταφύγιο στο νησί.

Ότι τέλος η ισχυρή οικονομικά Σκόπελος πρωτοστάτησε με ‘ίδίους πόρους”στον ναυτικό αγώνα του 1821, με τα πολλά καράβια της και τους άξιους ναυτικούς της , αποτελώντας μαζί με τα άλλα νησιά των Βορείων Σποράδων, σε ρόλο ηγετικό μάλιστα, τον καθοριστικό “προμαχώνα” του ναυτικού αγώνα στο Αιγαίο και στη Νότια Ελλάδα καθώς  δημιουργούσε φθορές  στους Οθωμανούς και έλεγχε τα θαλάσσια περάσματα προς το νότο,  ενώ δε δίστασε σε πολλές περιπτώσεις να θυσιάσει τα καράβια της μετατρέποντάς τα σε “μπουρλοτιέρικα”.

Έτσι μέσα στο αναμενόμενο κλίμα ενθουσιασμού και χαράς της σχολικής κοινότητας πραγματοποιήθηκε και η απονομή των βραβείων και αναμνηστικών στους μαθητές για τη συμμετοχή τους στις φετινές  δραστηριότητες του σχολείου:

 1) Μετάλλιο – Αριστείο στον μαθητή Βέρρα Μάριο της Α' γυμνασίου, για την επίδοσή του στον 10ο τοπικό διαγωνισμό στα Μαθηματικά ο ΘΑΛΗΣ στον οποίο βγήκε πρώτος σε όλο τον νομό, με υπεύθυνους καθηγητές τους Ζορμπά Γεώργιο, φυσικό και Δούκα Κωνσταντίνο και Χαχολύδη Χρήστο, Μαθηματικούς του σχολείου στη γενική και ειδική αγωγή αντίστοιχα.

 2) Αναμνηστική συγχαρητήρια επιστολή στην μαθήτρια Γκίκα Αποστολία της β' γυμνασίου, για την συμμετοχή της στο μαθητικό διαγωνισμό αφίσα και λογότυπου της ΠΔΕ Εκπαίδευσης Θεσσαλίας με θέμα «200 Χρόνια παρελθόν πόρος για το μέλλον», με υπεύθυνη την δ/ντρια κα Θεοδώρου Κυριακή 

 2) Βεβαιώσεις συμμετοχής σε 10 μαθητές/τριες του σχολείου που συμμετείχαν στον μαθητικό διαγωνισμό του προγράμματος ΔΑΦΝΗ «ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ ΦΑΡΟΙ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, με υπεύθυνη την δ/ντρια κα Θεοδώρου Κυριακή και την συνδρομή του Δήμου Σκοπέλου, 

4) Βεβαιώσεις συμμετοχής σε 20 μαθητές/ τριες  του σχολείου που συμμετείχαν στο 1ο μαθητικό e - συνέδριο της ΠΔΕ Εκπαίδευσης Θεσσαλίας για τα 200 χρόνια από την επανάσταση, με θέμα «Ο θούριος του Ρήγα διαρκής έμπνευση για την ελευθερία στα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821» με ορχήστρα 17 παιδιών, τραγούδι 4 και φιλολογική προσέγγιση του θέματος 2, με υπεύθυνες καθηγήτριες την δ/ντρια κα Θεοδώρου Κυριακή  φιλόλογο και την κα Σπαθάρα Βάλια μουσικό του σχολείου.

Ευχαριστούμε τον Δήμο Σκοπέλου για την πλήρη υλικοτεχνική υποστήριξη της εκδήλωσης και για την παραχώρηση του χώρου του Δημοτικού Θεάτρου, τους γονείς, την καθηγήτρια μουσικής και τους μαθητές, που υποστήριξαν την πραγματοποίησή της με τον δικό τους τρόπο.


Οι μαθητές που συμμετείχαν στην εκδήλωση και στο μαθητικό συνέδριο ήταν:

Μπουζούκι

 1. Συναΐτης Κων/νος 

 2. Σκλάβος Λευτέρης

 3. Στιβαχτής Φίλιππος

 4. Κεχριώτης Παναγιώτης

 5. Γαλατσάνος  Δημήτρης.

Μπαγλαμάς

 1. Κορέντη Σπυριδούλα

 2. Πούρο Γιάννης 

 3. Γκουμάς Γιάννης

Τζουράς

 1. Σπετσιώτης Δημήτρης

Κιθάρα 

 1. Σπύρου Ανδρομάχη

 2. Μπαλαλάς Παντελής

 3. Παλαιολόγος Αναστάσιος Χρυσόστομος

 4. Τζουβαράκος Μιχάλης

 5. Μελαχροινάκης Γιάννης Ρηγίνος

 6. Παπαγιαννάκης Γιάννης

Ακορντεόν 

 1. Παλαιολόγος Αναστάσιος Ραφαήλ

Κρουστά

 1. Κορέντη Γεωργία

 2. Μηνάς Μάρκος

 3. Μηνάς Βαγγέλης- Ιωνάθαν 

Beatbox

 1. Αμπελάκιας Χρήστος 

 2. Μπουσγιοκάι Ντάνιελ 

Αρμόνιο

 1. Κομμανάκου Κατερίνα 


Λαούτο 

 1. Σπαθάρα Βάλια, καθηγήτρια μουσικής 

Αφηγήτρια

 1. Ραντιστή Ελένη 

Επιμέλεια κειμένων: 

 1. Ραντιστή Ελένη 

 2. Κοσμά Νίκη 

 3. Θεοδώρου Κυριακή, φιλόλογος  

Βοηθητικό Προσωπικό 

 1. Αναστασίου Νίκος

 2. Παλαιολόγου Εύη

 3. Σκλάβου Ευαγγελία

 4. Ζουπάνι Ασπασία 

 5. Ισούφι Ολίβια

 6. Κραβαρίτη Ζωή 

 7. Κούβαρη Νένα

 8. Γαλατσάνος Δημήτρης

 9. Κυράνης Αποστόλης

10. Γρυπιώτης Άγγελος

11. Κακκαβας Γιάννης 

12. Γκουμάς Γιάννης

Υπεύθυνες Καθηγήτριες:

Θεοδώρου Κυριακή ΠΕ 02 Φιλόλογος

Σπαθάρα Βάλια ΠΕ 79.01 Μουσικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.