Σελίδες

Πέμπτη 5 Ιανουαρίου 2023

Πάνος Μελαχροινάκης [πρ. Πρόεδρος του Ενιαιού Λιμενικού Ταμείου]: Περιμένω να δω την ολοκλήρωση της τρίτης φάσης του λιμανιού της Σκοπέλου και να γίνει ο δρόμος προς τα Μοναστήρια


Του Πάνου Μελαχροινάκη,

προέδρου μέχρι το 2012

του Ενιαιού Λιμενικού Ταμείου 

Σκοπέλου, Σκιάθου, Αλοννήσου

Ο δήμαρχος Σκοπέλου κ. Σταμ. Περίσοης και ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σκοπέλου κ. Α. Ξηντάρης, παρουοίασαν τον περασμένο Σεπτέμβριο το πολύ ωραίο λεύκωμα «ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΠΕΠΑΡΗΘΟΥ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΤΗΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ». Τους συγχαίρω για την προσπάθεια τους και τους ευχαριστώ για την πρόσκληση. Να συγχαρώ και όλους τους συντελεστές της έκδοσης, τους αρθρογράφους, τους ομιλητές -και ιδιαίτερα τις κυρίες Ιντζεσίλογλου και Πρασσά, τις οποίες θα πρέπει ο Δήμος να τιμήσει (δεν γνωρίζω αν ήδη το έκανε) για την πολυετή προσφορά τους. Συγχαρητήρια επίσης στους κ.κ. Περίσση και Ξηντάρη για την ανάπλαση της παραλίας, τη μεταφορά του μνημείου, τον πεζόδρομο προς Αμπελική καθώς και τον ηλεκτροφωτισμό, που με πολύ χαρά είδα ότι άρχισε. Θα ήθελα ακόμη να τους παρακαλέσω θερμά να εντείνουν τις προσπάθειες τους, να δημοπρατήσουν τη μελέτη και στη συνέχεια να αναζητήσουν χρηματοδότηση για την τρίτη φάση του ημιτελούς λιμένος Σκοπέλου, ώστε να γίνει ο υπήνεμος μόλος και να φύγει ο ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣ, που περίπου δεσμεύει το ένα τέταρτο του λιμανιού.

Επί Προβιά αποφασίστηκε η επέκταση του λιμανιού (και πολύ σωστά) σε τρεις φάσεις. Η πρώτη έγινε επί Δημαρχίας του και ήταν η εσωτερική διαπλάτυνση του προσήνεμου μόλου (με κονδύλια που εξασφάλισε ο Γλωσσώτης πρ. Βουλευτής Χ. Αντωνίου). Η δεύτερη φάση είχε ενταχθεί οτο πακέτο Ντελόρ και δεν εγκρίθηκε γιατί έπρεπε να γίνει η Νέα Εγνατία (έγιναν σ 'όλη την Ελλάδα περικοπές έργων). Μου ζητήθηκε το 1994 να βοηθήσω και παρακάλεσα τον Παυσανία Ζακολίκο, ο οποίος έπεισε το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας με το επιχείρημα «ζητήσαμε επέκταση λιμένος, όμως η πρώτη φάση το μίκρυνε». Έτσι εγκρίθηκε και έγινε όπως είναι σήμερα (μεταφορά υπήνεμου μώλο, πέτρες, προβλήτα και πάρκινγκ). Η τρίτη φάση (αν είμαι καλά πληροφορημένος), δηλ. να γίνει μόλος στις πέτρες και μεταφορά του ερυθρού σηματοδότη δεν έγινε, γιατί τα χρήματα δόθηκαν για το σκέπασμα της λίμνης (έργο αναγκαίο αλλά κακότεχνο, αφού είναι μόνο για την απορροή ομβρίων υδάτων, ενώ όταν έχουμε υέτια ύδατα, έχουμε πλημμύρες).

Σκοπός μου είναι και ήταν να βοηθήσω και να παρακαλέσω θερμά όποιον μπορεί να βοηθήσει προς ολοκλήρωση της τρίτης φάσης, έχουν άλλωστε περάσει 22 χρόνια. Δεν επιθυμώ ούτε προβολή, ούτε αντιπαράθεση, ούτε με ενδιαφέρει η συμμετοχή μου στα κοινά, άλλωστε διάγω το 76ο έτος. Αυτά τα γράφω επίσης γιατί ένας αγαπητός φίλος μου είπε: κι εσύ τρία χρόνια τι έκανες ως πρόεδρος;

Απαντώ λοιπόν: Ύστερα από πολλές πιέσεις και παρακάλια ανέλαβα τον Μάιο του 2010 για επτά μήνες προσωρινός πρόεδρος, το ενιαίο Λ.Τ. Σκοπέλου που το βρήκα κλειστό (επίσης και τα φώτα του λιμανιού σβηστά, το πως κατάφερα και άναψαν σε μια εβδομάδα, θέλει πολύ χρόνο να το περιγράψω) Ήταν κλειστό γιατί η γραμματέας  του Λιμενικού Ταμείου κα Ρηγίνα Κασσανδριανού ήταν σε άδεια λοχείας. Την ευχαριατώ θερμά και τη συγχαίρω δημόσια, γιατί παρά την άδεια που είχε, ερχόταν συχνά και κράτησε το γραφείο σε λειτουργία.

Χωρίς τη βοήθεια και την αυταπάρνηση της δεν θα είχα κάνει τίποτε.

Αρχές του 2011 ήμουν υπηρεσιακός πρόεδρος (επειδή δεν ήμουν στις επιλογές της τότε Δημοτικής Αρχής). Επανεξελέγην τον Απρίλιο του 2011 για εφτά μήνες, γιατί τον Δεκέμβριο υπεγράφη υπουργική απόφαση για την τριχοτόμηση του Λ.Τ. σε τρία νέα Δημοτικά Λ.Τ. Το Σεπτέμβριο του 2012 υπεγράφη ΠΑΡΑΝΟΜΑ η Διαπιστωτική Πράξη διάλυσης (ενώ προηγουμένως τον Αύγουστο 7 υπουργοί υπέγραψαν απόφαση παραχώρησης προς εκμετάλλευση σε ιδιώτες 22 λιμανιών -μεταξύ αυτών και η Σκιάθος- η οποία απόφαση έλεγε ότι: μέχρι να αναλάβει ο παραχωρησιούχος ιδιώτης η διοίκηση ασκείται από τον παλιό φορέα, δηλαδή η Σκιάθος τουλάχιστον έπρεπε να είναι στο Λ.Τ. Σκοπέλου).

Τι έκανα λοιπόν αυτούς τους 28 μήνες, λίγο ως προσωρινός, λίγο ως υπηρεσιακός, λίγο ως κανονικός και πάλι λίγο ως υπηρεσιακός πρόεδρος:

Μεγάλη και συνεχής βοήθεια στο Δήμο (καθαρισμός ακτών, παγκάκια, κάδοι απορριμμάτων κ.ά. Βοήθεια συνεχής στο Λιμεναρχείο).

Προκήρυξη μελέτης για το MASTER PLAN ΛΙΜΕΝΟΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ (απαραίτητη για όποια έργα) και έγκρισή της ύστερα από δύο χρόνια λόγω ενστάσεων των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό. Η σύμβαση ανάθεσης στο μειοδότη υπεγράφη από τον Γιώργο Μιχελή το Δεκέμβριο του 2012 για 77.000 €. Ύστερα δεν γνωρίζω τί έγινε…

Σε δυο μήνες το 2010, έγινε διαγωνισμός για εκσκαφή - μερικό καθαρισμό λιμένος Σκοπέλου 60.000€ (για ολικό ήθελε 300.000€) και 60.000 € για καθαρισμό λιμένος Λουτρακίου. Επειδή είχε αρχίσει η τουριστική κίνηση (Ιούλιος 2010), οι καθαρισμοί έγιναν τον Δεκέμβριο 2011.

Το 2010 βρήκα το Λιμάνι του Αγνώντα όπως είναι σήμερα. Ισως έπρεπε να στείλω την υπόθεση στον εισαγγελέα για τις ευθύνες του εργολάβου και του επιβλέποντα μηχανικού, γιατί εσωτερικά αντί να ρίχνουν πέτρες (κροκάλα), έριξαν άμμο, που την πήρε η θάλασσα και βουλιαξε (σε δέκα χρόνια). Προτίμησα να κάνω μελέτη για 150.000€ κόστος αποκατάστασης, που την έδωσα στον τότε Δήμαρχο Γιώργο Μιχελή. Μετά τι έγινε και είναι ακόμη έτσι δεν έχω υπόψη.

Το 2010 βρήκα ηλεκτρολόγο για συντήρηση τον κ. Απ. Σκιαθίτη, το 2011 έβαλα τον κ. Σπ. Περίσση και το 2012 τον κ. Γ. Απ. Λεμονή. Τα μικροέργα τα ανέθετα με τη οειρά σε όλους τους εργολάβους (Γκουμά, Προκοπίου, Παλαιολόγο, Μπακόπουλο,Τζουβαράκο, Κοτανίδη κ.ά). Δεν δέχτηκα ποτέ ούτε ένα καφέ από κανέναν. Ήμουν άμισθος και δεν πήρα καμιά φορά εκτός έδρας ή έστω τα έξοδα για τις συχνές μετακινήοεις μου στο Βόλο και στην Αθήνα. Για να είμαι σωστός πρόεδρος και να έχω καθημερινή παρουσία στο Λ.Τ, προσέλαβα και δεύτερο υπάλληλο στη μικρή μου επιχείρηση, για τρία καλοκαίρια. Όσα έργα έγιναν επί προεδρίας μου ήταν όλα από πόρους του Λ.Τ. Φεύγοντας το 2012 δεν άφησα ούτε μία εκκρεμότητα. Άφησα όμως 60.000 € που μοιράστηκαν στα τρία νέα Δ.Λ.Τ. (καθώς και 150.000 € για το MASTER PLAN ΣΚΟΠΕΛΟΥ και ΣΚΙΑΘΟΥ.

Για τη Σκιάθο: Μελέτη αποκατάστασης υποσκαφής 20.000 € στο σημείο προσέγγισης των πλοίων, που δεν την ήθελαν στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών Μαγνησίας. Ζήτησαν άλλη 40.000€ από λιμεγόλογο μηχανικό, ούτε αυτή τους άρεσε. Έκανα άλλη 100.000 €, δεν συμφώνησαν.

Τέλος έγινε αυτή που υπέδειξαν 215.000 €. Προκηρύχθηκε διαγωνισμός και η έκπτωση ήταν 1,2 και 3%. Με ομόφωνη απόφαση της Λιμενικής Επιτροπής τον ακύρωσα και ψηφίσαμε άλλη μελέτη, ήδη εγκεκριμένη από τη Δ/νση Λιμενικών Υποδομών του Υ.Ε.Ν. για 40.000 €. Το έργο έγινε αργότερα με δαπάνη 40.000 € και όχι με 215,000 € που ήθελαν στο Βόλο.

Τέλος του 2010 πλήρωσα στο Δήμο Σκιάθου 200.000 € για καθαριότητα, ύδρευση και φωτισμό στο λιμάνι, για τα έτη που δεν ήμουν πρόεδρος 2008, 2009 και 2010.

Ήταν συμβατικές υποχρεώσεις απλήρωτες και άλλες 80.000 € για το 2011.

Αποφασίσαμε τη δημοπράτηση μελέτης για το MASTER PLAN ΛΙΜΕΝΟΣ ΣΚΙΑΘΟΥ και την αναθέσαμε ύστερα από διαγωνισμό στο μειοδότη, κόστος 75.000 €. Σε συνεννόηση με το Δήμο Σκιάθου και ύστερα από πολλές προσπάθειες έγινε από το υπουργείο Πολιτισμού ΑΠΟΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ σημαντικού τμήματος του λιμανιού από τουριστικό.

Έτσι έκτοτε μπορούν να δένουν πλοιάρια και να εισπράττονται λιμενικά τέλη. Έγιναν και πολλές άλλες μικροπαρεμβάσεις, καθώς και προμήθεια συσκευής παροχής ρεύματος και νερού. Για ό,τι έκανα στη Σκιάθο (σημειώνω ότι το 55 % περίπου των εσόδων ήταν από τι λιμάνι της), με κάλεσαν δύο φορές για ενημέρωση στο Δημοτικό Συμβούλιο και με ευχαρίστησαν με θερμό χειροκρότημα. Στη Σκόπελο ποτέ κανείς δεν με κάλεσε.

Για την Αλόννησο δεν έκανα κάτι σημαντικό, ένα φως στο λιμάνι, μια μεγάλη μπίντα πρόσδεσης των πλοίων, την περίφραξη για την προστασία από τις κατολισθήσεις βράχων, κάτι μικρές παρεμβάσεις και τέλος εξόφληση υπολοίπου 30.000 € της μελέτης επέκτασης λιμένος Πατητηρίου (το σύνολο ήταν 70.000 €).

Αγαπητέ κ. Περίσση έγραψες ιστορία, γιατί εξελέγης τέσσερις φορές (ίσως και πέντε) Δήμαρχος. Τα λιμάνια είναι οι πύλες εισόδου των νησιών. Επειδή πιστεύω στις ικανότητες σου (έχεις και άξιο συνεργάτη τον κ. Ξηντάρη), περιμένω να δω την ολοκλήρωση της τρίτης φάσης του λιμανιού. Περιμένω επίσης να γίνει ο δρόμος προς τα Μοναστήρια, ο οποίος έπρεπε να έχει γίνει εδώ και δεκαετίες. 

Κάποτε ο Νίκος Ουζουνίδης, νομάρχης και μετέπειτα βουλευτήςΈβρου του ΠΑΣΟΚ με ρώτησε: Πώς ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ; Του απάντησα: ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΨΗΦΙΖΟΥΝ (και ο ύπαρχων μετά τα Δειλινά έγινε από τη VODAFONE, με επίβλεψη του Τάκη Φεργάδη).

Ειλικρινά δεν θέλω να πω ότι το λιμάνι παραμελήθηκε γιατί δεν ψηφίζει!

Πάνος Μελαχροινάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.