Η ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΜΙΓΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
και Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ
ΚΟΙΝΩΦΕΛΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΚΟΠΕΛΟΥ
Με την υπ’ αριθμ. πρωτ. 752/01.02.2010 πρόσκληση του δημάρχου Σκοπέλου προς τους δημοτικούς και τοπικούς συμβούλους, παραβρεθήκαμε, στις 11 Φεβρουαρίου 2010, σε σύσκεψη στο δημοτικό κατάστημα για την παρουσίαση του σχεδίου της Οικονομοτεχνικής Μελέτης Βιωσιμότητας της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Σκοπέλου, που θα προκύψει από τη συγχώνευση τριών αμιγών δημοτικών επιχειρήσεων (α. δημοτικής επιχείρησης Λαογραφικού Μουσείου, β. δημοτικής επιχείρησης Πολιτισμού Αθλητισμού, και γ. Αναπτυξιακής επιχείρησης Σκοπέλου). Παραθέτω εν ολίγοις κατωτέρω τις θέσεις και τις ερωτήσεις μου.
Μουσείο «Σχολάρχης Ηλίας Σάρρας»
Η κοινωφελής δημοτική επιχείρηση με την επωνυμία «Σχολάρης Ηλίας Σάρρας» παραμένει εκτός της νέας κοινωφελούς επιχείρησης. Θεωρώ ότι πρέπει να συγχωνευθεί, διότι οι επιδιωκόμενοι σκοποί της είναι συναφείς και συμβατοί με τους σκοπούς της νέας κοινωφελούς επιχείρησης, όπως αυτοί περιγράφονται στις σελίδες 24 και 25 της μελέτης και συνάδουν με το άρθρο 254 του ν. 3463/2006.
«Παλαιό Σκοπελίτικο Αρχοντικό»
Η κοινωφελής δημοτική επιχείρηση με την επωνυμία «Παλαιό Σκοπελίτικο Αρχοντικό» παραμένει εκτός της νέας κοινωφελούς επιχείρησης. Θεωρώ ότι πρέπει να συγχωνευθεί, διότι οι επιδιωκόμενοι σκοποί της είναι συναφείς και συμβατοί με τους σκοπούς της νέας κοινωφελούς επιχείρησης, όπως αυτοί περιγράφονται στις σελίδες 24 και 25 της μελέτης και συνάδουν με το άρθρο 254 του ν. 3463/2006.
Αριθμός μελών Διοικητικού Συμβουλίου
Στη μελέτη προτείνεται επταμελές (7) διοικητικό συμβούλιο (σελίδα 44). Η πληθώρα όμως των σκοπών και των λειτουργιών της νέας επιχείρησης απαιτούν το μέγιστο αριθμό μελών ΔΣ, ώστε να υπάρχει ευχέρεια επιμερισμού της συμμετοχής και των δραστηριοτήτων των μελών του οργάνου. Για τον λόγο αυτό προτείνω ενδεκαμελές (11) συμβούλιο.
Απαιτούμενα προσόντα νέου προσωπικού
Τα πτυχία ΠΕ και ΤΕ που προβλέπονται στη μελέτη (σελίδα 46) για το νέο προσωπικό που θα προσληφθεί στη νέα επιχείρηση είναι ελάχιστα και δεσμευτικά. Επιπροσθέτως είναι ψηφοθηρικά, ενόψει των δημοτικών εκλογών της 14ης Νοεμβρίου. Ανάλογα με τις ειδικότητες που αφορούν τις δραστηριότητες της νέας επιχείρησης, τα προσόντα αυτά θα πρέπει να ψηφίζει κάθε φορά το ενδεκαμελές ΔΣ και να τα εγκρίνει το ΑΣΕΠ. Για το λόγο αυτό προτείνω να μην υπάρχει στη μελέτη η δεσμευτική αναλυτική περιγραφή πτυχίων / προσόντων.
Οι εργαζόμενοι των δημοτικών επιχειρήσεων
Στις τρεις καταργούμενες αμιγείς δημοτικές επιχειρήσεις εργάζονται συνολικά και σύμφωνα με τη μελέτη εικοσιοκτώ (28) υπάλληλοι. Η σχέση εργασίας τους είναι Αορίστου ή Ορισμένου Χρόνου και οι προσλήψεις τους έγιναν σταδιακά από το έτος 1991 έως και το 2005. Οι υπάλληλοι αυτοί μέχρι τώρα έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα όμοια με αυτά που βιώνει κάθε εργαζόμενος από ένα κακό εργοδότη. Είναι κοινό μυστικό πως κονδύλια από προγράμματα για τις αμοιβές προσωπικού διατίθενται ή καλύτερα θα λέγαμε κατασπαταλώνται για άλλους σκοπούς, με αποτέλεσμα αρκετοί εργαζόμενοι να παραμένουν απλήρωτοι για πολλούς μήνες. Ήταν και παραμένουν όμηροι της κακής διαχείρισης των επιχειρήσεων, ήταν και είναι οι υπάλληλοι των χαμηλών ταχυτήτων. Από το 2007, εν αναμονή των συγχωνεύσεων, το μόνο που λαμβάνουν είναι υποσχέσεις. Με την απειλή της απόλυσης, την οποία προβλέπει το άρθρο 263 του ν.3463/2006, έχουν φιμωθεί, φοβούνται να μιλήσουν και δεν διεκδικούν τίποτα. Κάποιοι, που τόλμησαν να διεκδικήσουν τα αυτονόητα, τιμωρήθηκαν με το να παραμείνουν εκτός δήμου στη μελέτη των συγχωνεύσεων.
Το μη πλεονάζον προσωπικό των επιχειρήσεων
Δεκαέξι (16) από τους εικοσιοκτώ εργαζόμενους των τριών υπό συγχώνευση επιχειρήσεων θεωρούνται μη πλεονάζον προσωπικό και παραμένουν στη νέα κοινωφελή επιχείρηση που θα δημιουργηθεί. Αμφιβάλλω αν οι υπάλληλοι αυτοί έχουν ενημερωθεί και συμφωνούν.
Το πλεονάζον προσωπικό των επιχειρήσεων
Δώδεκα (12) από τους εικοσιοκτώ εργαζόμενους των τριών υπό συγχώνευση επιχειρήσεων θεωρούνται πλεονάζον προσωπικό. Τέσσερις (4) εξ αυτών μεταφέρονται στον Παιδικό Σταθμό Δήμου Σκοπέλου (νπδδ), ενώ οι υπόλοιποι οκτώ (8) στον Δήμο. Θέλω να πιστεύω ότι οι δώδεκα μεταφερόμενοι υπάλληλοι έχουν ενημερωθεί και συμφωνούν.
Η μαγείρισσα της νέας επιχείρησης
Δεν καταλαβαίνω με ποια κριτήρια, εργαζόμενη εδώ και δέκα (10) χρόνια -από τις 03.01.2000- με την αρμοδιότητα της μαγείρισσας, στον πρώην Παιδικό Σταθμό της υπό συγχώνευση Αναπτυξιακής Επιχείρησης, παραμένει στη νέα κοινωφελή επιχείρηση που δημιουργείται. Χρειάζεται πράγματι η νέα επιχείρηση μαγείρισσα; Θεωρώ ότι και αυτή η υπάλληλος πρέπει να μεταφερθεί στον Παιδικό Σταθμό Δήμου Σκοπέλου (νπδδ) μαζί με τις τέσσερις μεταφερόμενες.
Προνοιακές δομές
Οι συνέπειες της διεθνούς οικονομικής κρίσης που πλήττουν και τη χώρα μας οδηγούν όλο και περισσότερα άτομα, που ανήκουν σε ευάλωτες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, να απευθύνονται στην πλησιέστερη σ’ αυτούς αρχή αναζητώντας παροχές κοινωνικής φροντίδας. Οι σοβαρές ανάγκες αυτών των τμημάτων του πληθυσμού, ελλείψει δημόσιου και δωρεάν συστήματος πρόνοιας, καλύπτονται σήμερα -όσο μπορούν να καλυφθούν, περιορισμένα, με ελάχιστους πόρους- από τα προγράμματα «Βοήθεια στο Σπίτι» και «Κοινωνική Μέριμνα».
Στο σχέδιο της μελέτης που πήραμε, κοινωνικές υπηρεσίες που θα έπρεπε να παρέχονται από το κράτος, μπαίνουν πλέον υπό τη «σκέπη» της νέας δημοτικής επιχείρησης. Αυτή η πρόταση με βρίσκει εντελώς αντίθετη. Οι υπηρεσίες της κοινωνικής πρόνοιας δεν είναι εμπόρευμα.
Να θυμίσω εδώ ότι, μετά από αίτηση που κατέθεσαν οι εργαζόμενες στην «Κοινωνική Μέριμνα», υποσχεθήκαμε δημόσια σε δημοτικό συμβούλιο, την τακτοποίηση τους όταν γίνουν οι συγχωνεύσεις και τη μεταφορά τους στο δήμο. Απ’ ό,τι φαίνεται όμως, αυτοί που εμπλέκονται με το «σχέδιο», ξέχασαν γρήγορα τις υποσχέσεις τους.
Τις πραγματικές προθέσεις της δημοτικής αρχής φανερώνει και το γεγονός ότι απέκρυψε από όλες τις εργαζόμενες στις ως άνω προνοιακές δομές («Βοήθεια στο Σπίτι» και «Κοινωνική Μέριμνα») ότι μπορούν να μεταφερθούν στο ΚΑΠΗ Σκοπέλου, το οποίο δύναται να λειτουργήσει ως διάδοχο σχήμα του υφιστάμενου φορέα υλοποίησης (αμιγής επιχείρηση Δήμου).
Σύμφωνα με την εγκύκλιο υπ’ αριθμ. 31/16.06.2009 του ΥΠ.ΕΣ. και με τη διευκρινιστική 35/20.07.2009 σχετικά με την υλοποίηση των κοινωνικών προγραμμάτων της αριθμ. 60292/2158/08 (ΦΕΚ 1724 Β΄/27-8-08) ΚΥΑ, δίνεται η δυνατότητα να περάσουν σε ν.π. Δημοσίου Δικαίου των δήμων αυτά τα προγράμματα, οι εργαζόμενοι και οι αρμοδιότητές τους.
Ο δήμαρχος Σκοπέλου και πρόεδρος του ΚΑΠΗ θα έπρεπε ήδη από τον Ιούνιο του 2009, εάν είχε την πολιτική βούληση και ευαισθησία, να έχει κινήσει τη διαδικασία μετάβασης των προγραμμάτων στο νπδδ.
500.000 ευρώ – τα χρέη
Από τη σύστασή της η νέα επιχείρηση υπεισέρχεται αυτοδικαίως, ως καθολικός διάδοχος, στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις των καταργούμενων επιχειρήσεων. Οι δύο υπό συγχώνευση αμιγείς δημοτικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με τη μελέτη, έχουν συνολικά χρέη της τάξεως των 500.000 € περίπου. Η δημοτική επιχείρηση Πολιτισμού Αθλητισμού χρωστάει το ποσό των 150.000 € περίπου, ενώ η Αναπτυξιακή επιχείρηση Σκοπέλου το ποσό των 350.000 € περίπου.
700.000 ευρώ – το κεφάλαιο της νέας επιχείρησης
Στη σελίδα 127 της μελέτης αναφέρεται ότι ο Δήμος θα εισφέρει ως αρχικό κεφάλαιο στην επιχείρηση το ποσό των 700.000 € και η εύλογη ερώτηση είναι: Θα χρεωθούν οι δημότες Σκοπέλου με αυτό το Τραπεζικό Δάνειο;
Επίλογος
Από τη μελέτη γίνεται αντιληπτό ότι το μέλλον της νέας επιχείρησης είναι θολό και η τύχη της αβέβαιη. Η νέα δημοτική αρχή που θα αναδειχθεί από τις δημοτικές εκλογές της 14ης Νοεμβρίου 2010, θα έχει, μεταξύ των πολλών προβλημάτων που δημιούργησε ή δεν κατάφερε να λύσει η σημερινή δημοτική αρχή, να αντιμετωπίσει και το πρόβλημα της Νέας Επιχείρησης. Επειδή η απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου είναι απαραίτητη προϋπόθεση της απόφασης της συγχώνευσης, καλώ όσους εμπλέκονται με το «σχέδιο» να αναθεωρήσουν τις προτάσεις τους το συντομότερο και να μας καλέσουν σε μια νέα συζήτηση πριν το καταθέσουν προς ψήφιση.
Δήμητρα Ρέκκα
Ανεξάρτητη Δημοτική Σύμβουλος
Φεβρουάριος 2010
Η συγχώνευση των τριών αμιγών δημοτικών επιχειρήσεων του Δήμου Σκοπέλου και η προσαρμογή τους στις διατάξεις του Ν. 3463/2006,αποτελεί επιτακτική ανάγκη και πρέπει να γίνει άμεσα.Η παράταση που έχει δωθεί λήγει στις 31/12/2010.Πιστεύω ότι θα είναι και η τελευταία,γιατί πήγε πολύ μακριά η βαλίτσα από τις συνεχείς παρατάσεις.Το θέμα που πρέπει να απασχολήσει το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι αν το Δ.Σ.της νέας Κοινωφελούς Επιχείρησεις θα είναι επταμελές,εννιαμελές ή εντεκαμελές δεν είναι τα πτυχία που θα έχει το νέο προσωπικό,αλλά αν θα είναι βιώσιμη η επιχείρηση και θα μπορεί να καλύψει την μισθοδοσία των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων που θα παραμείνουν σ' αυτή γιατί το αρχικό κεφάλαιο δεν θα αρκετό να καλύψει ούτε τις οφειλές τους.Αναρωτήθηκε κανείς τι έχει περάσει όλο το προσωπικό (Καλώς κακώς τους προσέλαβαν δεν φταίνε αυτοί σε τίποτα) εδώ και 15 χρόνια το οποίο ζητάει σαν επαίτης το μισθό του.Η εκάστοτε Δημοτική Αρχή έκανε τα πάντα για να μπορούν να πληρώνονται οι υπάλληλοι,αλλά όπως όλοι γνωρίζουν οι επιχειρήσεις του Δήμου δεν είναι βιώσιμες μόνο έξοδα έχουν και σχεδόν μηδέν έσοδα. Ο Δήμος δεν είναι κακός εργοδότης.Οι επιχειρήσεις έχουν και κάποιους σκοπούς να υλοποιήσουν και γι' αυτούς απαιτούνται έξοδα αλλά με τι έσοδα;Με τις προγραμματικές συμβάσεις και τις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών που σύναπταν ανά διαστήματα με το Δήμο που ο μόνος λόγος που γίνονταν ήταν για να πληρώνονται οι υπάλληλοι.Ξεχάσατε το δάνειο του 2005 που πήρε ο Δήμος για να τακτοποιήσει οφειλές των επιχειρήσεων.Εν όψει των Δημοτικών Εκλογών της 14ης Νοεμβρίου του 2010,άρχισαν πάλι τα παρατράγουδα και παρουσιάστικαν οι εργατοπατέρες (Δεν θέλω να πιστέψω ότι η κ.Ρέκκα είναι μία απ' αυτούς).Το προσωπικό που κρίνεται πλεονάζον σύμφωνα με την οικονομοτεχνική μελέτη και το οποίο προτείνεται να μεταφερθεί στο Δήμο και στο Ν.Π.Δ.Δ. πρέπει να τακτοποιηθεί άμεσα,γιατί πράγματι είναι "υπαλληλοι χαμηλόν ταχυτήτων" εφόσον διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση αυτή η ομηρεία και εκμετάλλευση. 'Οσον αφορά τους υπαλλήλους των προγραμμάτων "Βοήθεια στο σπίτι" και "Κοινωνική Μέριμνα" ή στην νέα Επιχείρηση συνεχίσουν να εργαζονται ή στο ΚΑΠΗ αν είχε κινήσει διαδικασίες και είχε παρει τα προγράμματα είναι το ίδιο θα πληρώνονται από τις επιχορηγήσεις του ΕΣΠΑ έως το 2013. Αυτοί δεν θεωρούνται πλεονάζον προσωπικό και δεν αναλαμβάνει το ΚΑΠΗ ή ο Δήμος να καλύπτει από δικά του έσοδα την μισθοδοσία τους. Εάν αποφασίσει ο Δήμος ότι και αυτό το προσωπικό είναι πλεονάζον μεταφέρονται οι αντίστοιχες δραστηριότητες στο Δήμο χάνονται οι επιχορηγήσεις και για μένα προσωπικά δεν υπάρχει λόγος υπάρξης καμίας επιχείρησης στο Δήμο Σκοπέλου που μόνο ζημία και έλειμμα μπορεί να επιφέρει και όχι κέρδος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΠΙΤΕΛΟΥΣ!! ΒΡΕΘΗΚΕ ΚΑΠΟΙΟΣ-Α ΠΟΥ ΜΙΛΗΣΕ ΜΕ ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΠΑΡΑΣΤΕΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΝΑ ΡΩΤΗΣΕΙ ΟΛΟΥΣ:
ΑπάντησηΔιαγραφήΘΑ ΛΥΘΕΙ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ή ΘΑ ΥΠΟΦΕΡΟΥΝ ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ Ν.Π.Δ.Δ. ΓΙΑΤΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΧΟΥΝ ΟΛΟΙ, ΣΤΗΝ ΑΜΙΣΘΙΑ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΠΕΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ. ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ!!!!!
Αγαπήτε φίλε/η,το πρόβλημα υπάρχει δεν είναι όμως σημερινό.Τα προβλήματα πρέπει να λύνονται και όχι να διαιωνίζονται,γιατι αυτό καταντάει γραφικό.Μου προτείνεις να παραστώ στο Δημοτικό Συμβούλιο και να ρωτήσω αν θα λυθεί το πρόβλημα ή θα υποφέρουν μαζί και οι υπόλοιποι υπαλληλοι του δήμου και των Ν.Π.Δ.Δ. Αυτοί δεν είναι συναδελφοί τους,οι επιχειρήσεις δεν είναι δημιουργημα του Δήμου; Δεν χρειάζεται να παραστώ στο Δημοτικό Συμβούλιο όλοι γνωρίζουν τι πρέπει να πράξουν και τι να αποφασίσουν.Δεν θέλω να ακούσω δικαιολογίες του τύπου."θα είναι βιώσιμη η νέα επιχείρηση"γιατί πότε ήταν;και "άν θα προσληφθεί νέο προσωπικό και τι πτυχια θα έχει"Ας εξασφαλιστεί πρώτα η μισθοδοσία των παλιών και βλέπουμε για τους νέους. Ο δήμος έχει υποχρεώσει να εξασφαλίσει την μισθοδοσία των υπαλλήλων και οι υπαλληλοι πρέπει να έχουν την ευσυνειδησία να εργάζονται σωστά και όχι την νοοτροπία "Δεν μας αγγίζει κανείς,είμαστε μόνιμοι" Δεν βλέπετε τι γίνεται με τις εργασιακές σχέσεις. Ολοι πρέπει να είναι μια γροθιά να ξέρουν να διεκδικούν.Δεν έχουν όμως μόνο δικαιώματα έχουν και υποχρεώσεις και αυτό πρέπει να το καταλάβουν καλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκ των ένδων