Α. ΠΡΟΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ

Α. ΠΡΟΒΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ

Topos Real Estate

Topos Real Estate

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ | facebook.com | youtube

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

Mε επιτυχία η παράσταση «Ο Μαρξ και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών»

Κατάμεστη η αίθουσα συνεδρίων στον Περισσό
Ο Δημήτρης Δρόσος
στο αμάρτημα
της Λαιμαργίας
Στην κατάμεστη αίθουσα συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ παρουσιάστηκε τη Δευτέρα το απόγευμα η θεατρική παράσταση «Ο Μαρξ και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών». Η παράσταση εντασσόταν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στις 27-28/4, αφιερωμένο στον κορυφαίο μαρξιστή διανοητή, δραματουργό, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, με τίτλο: «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να 'ρθούν».
Λίγα λόγια για το έργο
Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 ο Μπρεχτ, με συνεργάτη τον Βάιλ, αρχίζει να επεξεργάζεται την ιδεολογική - αισθητική αντίληψή του για το οπερατικό είδος, τη δική του αντιόπερα, «καρποί» της οποίας ήταν τα έργα «Μικρό Μαχαγκόνι», «Όπερα της πεντάρας», «Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόνι» και «Τα επτά αμαρτήματα των μικροαστών» (το μοναδικό στο είδος της όπερα - μπαλέτο που έγραψε), που...
αποτελεί τον τελευταίο καρπό της γόνιμης συνεργασίας Βάιλ - Μπρεχτ και χαρακτηρίζεται ως «υβριδικό» επειδή συνδυάζει μουσική, όπερα, θέατρο μέσα σε μία συνεχόμενη χορογραφία. Το 1933 ο Μπρεχτ παίρνει το δρόμο της εξορίας. Τον Ιούνη του 1933 το έργο ανεβαίνει στο θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων, στο Παρίσι, με χορογραφία του Ζορζ Μπαλανσίν και το 1936 στην Κοπεγχάγη, αλλά με διαταγή του φιλοναζιστικού παλατιού απαγορεύεται.
Στο έργο «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» ο Μπρεχτ με θαυμαστή λακωνικότητα καυτηριάζει τις αντιφάσεις του μικροαστού που, από τη μια θέλει να αποκτήσει χρήμα και δόξα, να μοιάσει δηλαδή με τους αστούς, κι από την άλλη συγκρούεται με τη μικροαστική, θρήσκα συνείδησή του, που βάζει όρια στην εξαχρείωσή του. Τελικά μετατρέπεται σε θύμα των αμείλικτων νόμων της καπιταλιστικής αγοράς και του κοινωνικού της συστήματος που εμπορευματοποιεί τα πάντα, ακόμη και τον άνθρωπο, ενώ συντρίβεται και εξοντώνεται από τις εσωτερικές αντιφάσεις του. Το έργο αποτελεί κριτική των μικροαστικών ψευδαισθήσεων για κοινωνική άνοδο και βελτίωση της θέσης των λαϊκών στρωμάτων στο καπιταλιστικό σύστημα.
Μια μικροαστική οικογένεια στη Λουιζιάνα ωθεί την όμορφη μπαλαρίνα κόρη της, Άννα, να πάει σε άλλη πολιτεία, να δουλέψει και να βγάλει λεφτά για να χτίσουν καινούργιο σπίτι. Η Άννα φεύγει, αλλά ως μπαλαρίνα ψευτοζεί. «Καλοθελητές» της δίνουν δουλειά σε καμπαρέ. Καλύτερη η «αμοιβή» στο καμπαρέ, ακόμα καλύτερη με την εκπόρνευσή της και μεγάλη όταν η Άννα γίνεται «έμπορος» του εαυτού της. Πλουτίζει, αυτοεκπορνευόμενη έως ψυχοσωματικής εξουθένωσης. 
H Άννα θα περιπλανηθεί σε επτά πολιτείες των ΗΠΑ και θα διαπράξει διαδοχικά «Τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών». Θα έρθει αντιμέτωπη με τον εαυτό της, τις θρησκευτικές αντιλήψεις της ίδιας και της οικογένειάς της, αλλά και τις απαιτήσεις μιας κοινωνίας, η οποία προστάζει την απόκτηση πλούτου με κάθε μέσο. Θα συνειδητοποιήσει ότι η πορεία της και η ανάλωσή της ως ένα ακόμα εμπόρευμα ήταν ήδη καθορισμένες από μια κοινωνία διαμορφωμένη από τις οικονομικές αρχές του αδηφάγου καπιταλιστικού συστήματος.
Ο Μαρξ σε ρόλο σχολιαστή της κοινωνικής πραγματικότητας στην παράσταση (πρόκειται για ευφυή προσθήκη στο μονόπρακτο των Μπ. Μπρεχτ – Κ. Βάιλ «Επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» από την Ίλια Κοντού που υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης) εντάσσεται αρμονικά στη σκηνική πράξη. Με τον τρόπο αυτό, το έργο εμπλουτίζεται με αποσπάσματα του «Κεφαλαίου», του «Κομμουνιστικού Μανιφέστου» και με αλληλογραφία των Μαρξ - Ενγκελς, σχετικά με την εκμετάλλευση και εμπορευματοποίηση του ανθρώπου, υποδηλώνοντας την επίδραση του Μαρξ στο έργο του Μπρεχτ.
«Ο Μαρξ & και τα επτά θανάσιμα αμαρτήματα των μικροαστών» είναι «stationendrama» δηλαδή δράμα σε «σταθμούς», με δομή επικού θεάτρου. Ένας πρόλογος και ένας επίλογος πλαισιώνουν επτά τραγούδια - επτά σκηνές. Στη παράσταση μας ερμηνεύεται από τριάντα καλλιτέχνες (13μελή ορχήστρα, 5 λυρικούς τραγουδιστές, 12 ηθοποιούς και χορευτές).
Το έργο θα παρουσιαστεί στη Γερμανική γλώσσα με ελληνικούς υπέρτιτλους. Οι συντελεστές της παράστασης:
Μουσική Διεύθυνση: Nίνα Πατρικίδου
Δραματουργία - Σκηνοθεσία – Χορογραφία: Ίλια Κοντού
Ενορχήστρωση: Bασίλης Ρώτας
Σκηνογραφία: Γιάννης Σκαρπερός
Βοηθός σκηνογράφου: Στράτος Σαραντίδης
Μετάφραση: Γιούλα Ζωγράφου
ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΑ:
ΟΚΝΗΡΙΑ: Κώστας Πουλέτσος,
ΑΛΑΖΟΝΕΙΑ: Βασίλης Σκεπετάρης,
ΟΡΓΗ: Λάμπρος Παπαγεωργίου,
ΛΑΙΜΑΡΓΙΑ: Δημήτρης Δρόσος,
ΛΑΓΝΕΙΑ: Ρούλα Bασιλάκη,
ΑΠΛΗΣΤΙΑ: Andrey Babanin,
ΖΗΛΟΦΘΟΝΙΑ: Ιρις Λάβδα.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ: www.902.gr

2 σχόλια:

  1. Ένα μεγάλο μπράβο στον Δημήτρη τον Δρόσο που συμβάλλει στην ανάδειξη του έργου του Μπερτολτ Μπρεχτ.
    Είναι ένας μεγάλος καινοτόμος στην πολιτικοποίηση και διδακτικότητα του θεάτρου.
    Για του λόγου το αληθές, όποιος ενδιαφέρεται, μπορεί να διαβάσει την κατα πολλούς καλύτερη βιογραφία της ζωής και του έργου του, απο τον Μαρτιν Εσσλιν. (εκ. Δωδωνη).
    Ελπίζω κάποτε με κάποιο τρόπο ο Μπρεχτ να ανέβει και στην Σκόπελο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολλα φιλια απο Σκοπελο Δημητρη, νασαι καλα να μας κανεις περιφανους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.