Magna Grecia «είσαι Γκρίκο; Έμπα στο σπίτι μον να μπει ο ήλιος»
Μέσα στο σχολικό έτος 2014-2015 το 3ο Νηπιαγωγείο Σκιάθου, πραγματοποίησε ένα σχέδιο εργασίας σχετικό με τον Ελληνισμό της κάτω Ιταλίας. Ο απώτερος στόχος μας είναι να γίνει αδελφοποίηση ανάμεσα στο Σχολείο μας και σε κάποιο Σχολείο εκεί. Επιλέξαμε Σχολείο που βρίσκεται στη Bova Marina (ο γιαλός του Βούα), γιατί είναι ο τόπος καταγωγής του κ. Salvatore Dieni που είναι καθηγητής, γνωστός εκεί για την πολιτιστική του δράση, ο οποίος είναι και ο συνδετικός κρίκος . Δεν προλάβαμε τη φετινή σχολική χρονιά να αδελφοποιηθούμε επισήμως, όμως συνεχίζουμε κανονικά για του χρόνου και θα χαρούμε κάποια στιγμή να γνωρίσουμε κι από κοντά τους ανθρώπους αυτούς!
Παρουσιάζουμε εντελώς ενδεικτικά κάποιες εργασίες των παιδιών κατά τη διάρκεια πραγματοποίησης του σχεδίου εργασίας, που αφορούν τους Έλληνες της κάτω Ιταλίας:
Τον αποικισμό, τη διατήρηση της γλώσσας, τη μουσική, τονίζοντας πάντα τα κοινά μας χαρακτηριστικά. Με δυο λόγια όλα αυτά που μας ενώνουν.
Σχέδιο εργασίας του 3ου Νηπιαγωγείου Σκιάθου Σχ. Έτος 2014-2015
Magna Grecia “είσαι Γκρίκο; Έμπα στο σπίτι μον να μπει ο ήλιος»
Μέσα στο σχολικό έτος 2014-2015 το 3ο Νηπιαγωγείο Σκιάθου, πραγματοποίησε ένα σχέδιο εργασίας σχετικό με τον Ελληνισμό της κάτω Ιταλίας. Ο απώτερος στόχος μας είναι να γίνει αδελφοποίηση ανάμεσα στο Σχολείο μας και σε κάποιο Σχολείο εκεί. Επιλέξαμε Σχολείο που βρίσκεται στη Bova Marina (ο γιαλός του Βούα), γιατί είναι ο τόπος καταγωγής του κ. Salvatore Dieni που είναι καθηγητής, γνωστός εκεί για την πολιτιστική του δράση, ο οποίος είναι και ο συνδετικός κρίκος . Δεν προλάβαμε τη φετινή σχολική χρονιά να αδελφοποιηθούμε επισήμως, όμως συνεχίζουμε κανονικά για του χρόνου και θα χαρούμε κάποια στιγμή να γνωρίσουμε κι από κοντά τους ανθρώπους αυτούς!
Παρουσιάζουμε εντελώς ενδεικτικά κάποιες εργασίες των παιδιών κατά τη διάρκεια πραγματοποίησης του σχεδίου εργασίας, που αφορούν τους Έλληνες της κάτω Ιταλίας:
Τον αποικισμό, τη διατήρηση της γλώσσας, τη μουσική, τονίζοντας πάντα τα κοινά μας χαρακτηριστικά. Με δυο λόγια όλα αυτά που μας ενώνουν.
Στόχος μας είναι σε πρώτη φάση η διαδικτυακή αδελφοποίηση του 3ου Νηπιαγωγείου Σκιάθου με Σχολείο στη Μπόβα Μαρίνα.Κι αυτό εννοείται ότι είναι η αρχή! Δεν γνωρίζουμε αυτήν τη στιγμή αν θα προλάβουμε και επισήμως να πραγματοποιήσουμε την αδελφοποίηση γιατί τα σχολεία κλείνουν νωρίτερα εκεί. Όμως τα πρώτα βήματα έχουν γίνει.
Θα χαρούμε λοιπόν να γνωρίσουμε κάποια στιγμή κι από κοντά κάποιους ανθρώπους που έχουν αξιόλογη δράση στο Σαλέντο και αγαπούν πολύ την Ελλάδα!
θέλουμε σαν Σχολείο να ευχαριστήσουμε ιδιαιτέρως τον αξιότιμο καθηγητή κύριο Salvatore Dieni που πραγματικά έχει αξιόλογη πολιτιστική δράση στον τόπο του και που η βοήθειά του είναι πολύτιμη! Ευχαριστούμε και συνεχίζουμε!
Λένα Κουτούμπα
Νηπιαγωγός
Σχέδιο εργασίας του 3ου Νηπιαγωγείου Σκιάθου Σχ. Έτος 2014-2015
Magna Grecia “είσαι Γκρίκο; Έμπα στο σπίτι μον να μπει ο ήλιος»
Το σχέδιο αυτό εργασίας θα ξεκινήσει το Φεβρουάριο, χωρίς να μπορούμε να προσδιορίσουμε το πότε θα ολοκληρωθεί. Ενδεχομένως να έχουμε παράλληλες δράσεις κατά τη διάρκεια όλης της Σχολικής χρονιάς. Απώτερος στόχος , η πραγματοποίηση Αδελφοποίησης μεταξύ του Σχολείου μας και ενός Νηπιαγωγείου της Κάτω Ιταλίας, και συγκεκριμένα στο χωριό: Μπόβα Μαρίνα.
Αυτόχθονες Έλληνες
Οι ελληνόφωνες κοινότητες στα δύο άκρα της ιταλικής μπότας στην Απουλία και στην Καλαβρία. Θα επικεντρωθούμε στη γλώσσα, στη μουσική και τα τραγούδια και στο παραδοσιακό χορό Ταραντέλα.
Ο αποικισμός των αρχαίων Ελλήνων στη Μ. Ελλάδα.
Η Μ. Ελλάδα τα χρόνια τα βυζαντινά.
Η γλώσσα Γκρίκο ,η διατήρησή της και οι δυσκολίες που υπήρχαν και υπάρχουν γι αυτή την διατήρηση.
Μεγάλοι Έλληνες και Τέχνες.
Μουσική και τραγούδια
Ο χορός Ταραντέλα.
Μ. Ελλάδα – μεγάλη συγκέντρωση αποικιών. Πόλεις στο χάρτη: Συρακούσες, Κύμη, Κρότωνας, Σύβαρη, Τάραντας.
Γιατί έγινε ο αποικισμός; / Δημογραφικές και κοινωνικές πιέσεις – ανάγκη να επεκταθεί το εμπόριο – προβλήματα πολιτικά στην Ελλάδα – άσχημες κλιματικές συνθήκες.
Έχουμε λοιπόν ανταλλαγές σε πρώτες ύλες και αγροτικά προϊόντα.
Τον 5ο αι. μΧ. Η Ιταλία υποφέρει από εισβολές βάρβαρων φύλων .
Το 562 εξουσιάζεται από τους βυζαντινούς. Έχουμε ενδιαφέροντα πολιτισμικά στοιχεία σε εκκλησίες, μοναστήρια, υπόσκαφα ερμητήρια όπως στα βόρεια του Τάραντα.
Γλώσσα :έχουμε τα Γκρεκάνικα της Καλαβρίας, και τα Γκρίκο της Απουλίας. Οι διάλεκτοι έχουν πάρει: 1. Ελληνικές δωρικές λέξεις, 2. Λέξεις βυζαντινές, και 3. Λέξεις από τα Ιταλικά
Πχ : ημισσο – νύττα=μεσάνυχτα/κοράσι =κορίτσι/ώδε=εδώ
Σε Καλαβρία και Απουλία, μεταδίδονται ελληνικές εκπομπές σε ραδιοφωνικούς σταθμούς. Όχι όμως και τηλεοπτικά. Στην Καλαβρία 30000 μιλούν ελληνικά και στην Απουλία 2000.
Η μουσική: Έχουμε νανουρίσματα, μοιρολόγια, της δουλειάς, θρησκευτικά. Έχουμε δύο φωνές και όργανα που χρησιμοποιούνται είναι: κιθάρα, ταμπουρέλλο, οργανέτο, ακορντεόν.
Ποια από τα όργανα αυτά γνωρίζουμε και εμείς;
Γνωστά παραδοσιακά συγκροτήματα εκεί: Cumelca, Ghetonia, Encardia, Canzionere Grecanico Salentino.
Το τραγούδι του Πάθους που λένε τη Μ. Εβδομάδα.
Μαθαίνουμε δικά τους τραγούδια , όπως είναι το γνωστό «Καληνύχτα»
Ο παραδοσιακός χορός Ταραντέλα
Ξεκίνησε από το Μεσαίωνα και συνδέεται με τον Τάραντα αλλά και με τη γνωστή αράχνη Ταραντούλα.
Η παλιά παράδοση για το τσίμπημα της αράχνης.
Τα ρούχα των χορευτών σε χρώματα χαρούμενα, καθώς και τα μαντήλια τους.
Ο χορός είναι σε ζευγάρια και χορεύεται κυκλικά ή ελεύθερα.
Ομοιότητες με το δικό μας το ζωναράδικο.
Γενικά εντοπίζουμε ομοιότητες με την ποντιακή και την κρητική μουσική.
Όργανα που χρησιμοποιούνται: μαντολίνο, ακορντεόν, κιθάρα, φλάουτο, φλογέρα, κλαρίνο και ταμπουρέλλο (ντέφι).
Η Ταραντέλα και στην Ελλάδα σε μουσικά προγράμματα και επιθεωρήσεις.
Ένας διαφορετικός κόσμος αλλά τόσο παρόμοιος με το φυσικό τοπίο της χώρας μας!
Θα επικεντρωθούμε στη γνωριμία με την παραδοσιακή μουσική γιατί έτσι μπορούμε να γνωρίσουμε ένα κομμάτι από την καθημερινότητα μέσω μιας κοινής γλώσσας που είναι η μουσική. Σκοπός είναι να ανακαλύψουμε, μέσα από βιωματικές διαδικασίες ,όπως παιχνίδια ή τραγούδια, τα κοινά μας πολιτισμικά στοιχεία.
Στόχος είναι να πραγματοποιηθεί η Αδελφοποίηση διαδικτυακά μετά το Πάσχα μέσα στο μήνα Μάη.
Στις αναζητήσεις μας, που δεν ήταν καθόλου εύκολες, δεχτήκαμε βοήθεια από την ελληνική Πρεσβεία στη Ρώμη. Επίσης με τη βοήθεια των δημοσιογράφων της εκπομπής 360 μοίρες, απευθυνθήκαμε στον Πρεσβευτή του Ελληνισμού της Απουλίας Antonio Ancora. H σταθερή μας συνεργασία είναι με τον Καθηγητή Ντιένι Σαλβατόρε, ο οποίος μας ενημερώνει για την εκεί επικρατούσα κατάσταση. Καταρχάς τα περισσότερα Νηπιαγωγεία εκεί είναι ιδιωτικά. Το δημόσιο Νηπιαγωγείο στο χωριό του τη Μπόβα Μαρίνα δεν είναι τόσο οργανωμένο. Προσπαθούμε όμως να ξεπεράσουμε τα εμπόδια, κυρίως τα τεχνικά. Θέλουμε με τη βοήθεια των εκεί τοπικών Συλλόγων να ξεκινήσουμε μια διαδικτυακή επικοινωνία για κάποιες κοινές δράσεις πριν την Αδελφοποίηση που θα πραγματοποιηθεί στο κλειστό θέατρο του Δήμου Σκιάθου «Μπούρτζι». Ζητάμε τη συδρομή του Δήμου και απευθυνόμαστε και σε τοπικούς μας Συλλόγους, όπως ο Σύλλογος Σκιάθος, ώστε να προσκαλέσουμε κάποιο παραδοσιακό, από τα γνωστά εκεί, συγκροτήματα, για την πραγματοποίηση συναυλίας. Κι εννοείται και επίσκεψη στη Σχολική μας μονάδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.