ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Απρίλιος – Μάιος 2016
To Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει στον χώρο του μια σειρά προβολών από το έργο τεσσάρων Ελλήνων φωτογράφων που έδρασαν τα τρία πρώτα τέταρτα του 20ού αιώνα, αναδεικνύοντας μέρος των συλλογών και αρχείων του.
Τις προβολές επιμελήθηκε ο Στέργιος Καράβατος. Συνολικά, προβάλλονται περισσότερα από τετρακόσια έργα, πολλά από τα οποία έχουν εκτεθεί σε παλαιότερες παραγωγές του ΜΦΘ, ενώ ένας αριθμός έργων δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό.
→ Αρχείο Γιάννη Στυλιανού
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Οι πρώτες του καλλιτεχνικές ανησυχίες εμφανίστηκαν κατά τη φοίτησή του στο Αμερικανικό Κολλέγιο. Σπούδασε στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης και ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής υποδημάτων Αλυσίδα.
Πρωτοήρθε σε επαφή με τη φωτογραφία προς τα τέλη της δεκαετίας του 1950, μέσα από τη σχέση του με τον φωτογράφο Κυριάκο Αποστολίδη. Ουσιαστικά, όμως, υπήρξε αυτοδίδακτος στη φωτογραφία, με την οποία ασχολήθηκε λίγα μόνο χρόνια, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1960.
Με την υποστήριξη του Ντίνου Χριστιανόπουλου, φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν στο κοινό, κυρίως μέσα από το περιοδικό Διαγώνιος. Μετά την ατομική του έκθεση το 1970, ο Στυλιανού διέκοψε την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία.
Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια δημιούργησε ένα προσωπικό καλλιτεχνικό ύφος που συνδύαζε τη φορμαλιστική αρτιότητα με τη διεισδυτική κοινωνική ματιά.
Το 2002 το Μουσείο...
Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης οργάνωσε αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Γιάννη Στυλιανού, με τίτλο «Η Διαυγής Όραση και η Ευγενής Αντινομία».
Tο φωτογραφικό αρχείο και η βιβλιοθήκη του παραχωρήθηκαν στο Μουσείο Φωτογραφίας από την οικογένειά του.
→ Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
Ο Δημήτρης Λέτσιος (1910-2008) γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε στο φούρνο του πατέρα του. Υπήρξε αυτοδίδακτος, παρότι μαθήτευσε βραχέως στον Βολιώτη φωτογράφο Μπάμπη Μπασδέκη.
Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας στον Βόλο. Το έργο του διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Βερολίνο και Βουκουρέστι).
Ο Δημήτρης Λέτσιος ανήκει στους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους του 20ού αιώνα.
Ακούραστος οδοιπόρος, κατέγραψε για 60 χρόνια το ελληνικό τοπίο, τον λαϊκό πολιτισμό, τον ανώνυμο αγρότη της υπαίθρου.
Το αρχείο του, που ξεκινά από τα τέλη του μεσοπολέμου και εκτείνεται σε όλη τη μεταπολεμική περίοδο, συνιστά πολύτιμη καλλιτεχνική, ιστορική, κοινωνική και λαογραφική παρακαταθήκη.
To 2005 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης οργάνωσε αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Δημήτρη Λέτσιου, με τον τίτλο «Οδοιπορία στο Φως και τη Σκιά της Ελλάδας».
Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το αρχείο του στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
→ Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη
Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912-1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος.
Εργάστηκε στον τομέα του φωτορεπορτάζ και συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία.
Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με το φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο.
Μέρος του αρχείου του ανήκει στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
→ Λεωνίδας Παπάζογλου
(Συλλογή Γιώργου Γκολομπία)
Ο Λεωνίδας Παπάζογλου (1872-1918) γεννήθηκε στην Καστοριά. Μαθήτευσε στην τέχνη της φωτογραφίας στην Κωνσταντινούπολη και όταν επέστρεψε στη γενέτειρά του άνοιξε επαγγελματικό φωτογραφικό στούντιο.
Ο πρόωρα εκλιπών Γιώργος Γκολομπίας, ιατρός, ερευνητής της ιστορίας της Καστοριάς και συλλέκτης, διέσωσε και ανέδειξε το αρχείο του Λεωνίδα Παπάζογλου, το οποίο αποτελεί σημαντική μαρτυρία για την κοινωνική και οικονομική ζωή της Καστοριάς και της περιοχής της στις αρχές του 20ού αιώνα και ταυτόχρονα εξαιρετικό φωτογραφικό έργο.
Το αρχείο αποτελείται κυρίως από ατομικά και ομαδικά πορτρέτα κατοίκων της περιοχής της Καστοριάς, καθώς και στρατιωτικών ή ενόπλων από διάφορες εθνοτικές ομάδες. Σε μικρότερο μέρος των φωτογραφιών του απεικονίζονται σκηνές της καθημερινής ζωής, γεγονότα και κοινωνικές εκδηλώσεις.
To 2004 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης διοργάνωσε την έκθεση «Φωτογραφικά Πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα», σε επιμέλεια του Κωστή Αντωνιάδη, που έκανε ευρύτερα γνωστό το έργο του Λεωνίδα Παπάζογλου.
Τα τυπώματα, αρχειακές ψηφιακές αναπαραγωγές από γυάλινες φωτογραφικές πλάκες, παραχωρήθηκαν στη συλλογή του Μουσείου από τον Γιώργο Γκολομπία.
----------------------------
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Αποθήκη Α’, 1ος όροφος, Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Ναυάρχου Βότση 3
Απρίλιος-Μάιος 2016
Ώρες λειτουργίας:
Δε κλειστά, Τρ, Τε, Πε 10.00-17.00, Πα 10.00-22.00, Σα-Κυ 11.00-19.00
Είσοδος ελεύθερη
Απρίλιος – Μάιος 2016
To Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει στον χώρο του μια σειρά προβολών από το έργο τεσσάρων Ελλήνων φωτογράφων που έδρασαν τα τρία πρώτα τέταρτα του 20ού αιώνα, αναδεικνύοντας μέρος των συλλογών και αρχείων του.
Τις προβολές επιμελήθηκε ο Στέργιος Καράβατος. Συνολικά, προβάλλονται περισσότερα από τετρακόσια έργα, πολλά από τα οποία έχουν εκτεθεί σε παλαιότερες παραγωγές του ΜΦΘ, ενώ ένας αριθμός έργων δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό.
→ Αρχείο Γιάννη Στυλιανού
Ο Γιάννης Στυλιανού (1941-1996) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Οι πρώτες του καλλιτεχνικές ανησυχίες εμφανίστηκαν κατά τη φοίτησή του στο Αμερικανικό Κολλέγιο. Σπούδασε στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης και ανέλαβε την οικογενειακή επιχείρηση παραγωγής υποδημάτων Αλυσίδα.
Πρωτοήρθε σε επαφή με τη φωτογραφία προς τα τέλη της δεκαετίας του 1950, μέσα από τη σχέση του με τον φωτογράφο Κυριάκο Αποστολίδη. Ουσιαστικά, όμως, υπήρξε αυτοδίδακτος στη φωτογραφία, με την οποία ασχολήθηκε λίγα μόνο χρόνια, στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1960.
Με την υποστήριξη του Ντίνου Χριστιανόπουλου, φωτογραφίες του παρουσιάστηκαν στο κοινό, κυρίως μέσα από το περιοδικό Διαγώνιος. Μετά την ατομική του έκθεση το 1970, ο Στυλιανού διέκοψε την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία.
Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια δημιούργησε ένα προσωπικό καλλιτεχνικό ύφος που συνδύαζε τη φορμαλιστική αρτιότητα με τη διεισδυτική κοινωνική ματιά.
Το 2002 το Μουσείο...
Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης οργάνωσε αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Γιάννη Στυλιανού, με τίτλο «Η Διαυγής Όραση και η Ευγενής Αντινομία».
Tο φωτογραφικό αρχείο και η βιβλιοθήκη του παραχωρήθηκαν στο Μουσείο Φωτογραφίας από την οικογένειά του.
→ Αρχείο Δημήτρη Λέτσιου
Ο Δημήτρης Λέτσιος (1910-2008) γεννήθηκε στην Ανακασιά του Βόλου. Σταμάτησε από νωρίς το σχολείο και εργάστηκε στο φούρνο του πατέρα του. Υπήρξε αυτοδίδακτος, παρότι μαθήτευσε βραχέως στον Βολιώτη φωτογράφο Μπάμπη Μπασδέκη.
Το 1956 ίδρυσε το παράρτημα της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας στον Βόλο. Το έργο του διακρίθηκε και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Βερολίνο και Βουκουρέστι).
Ο Δημήτρης Λέτσιος ανήκει στους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους του 20ού αιώνα.
Ακούραστος οδοιπόρος, κατέγραψε για 60 χρόνια το ελληνικό τοπίο, τον λαϊκό πολιτισμό, τον ανώνυμο αγρότη της υπαίθρου.
Το αρχείο του, που ξεκινά από τα τέλη του μεσοπολέμου και εκτείνεται σε όλη τη μεταπολεμική περίοδο, συνιστά πολύτιμη καλλιτεχνική, ιστορική, κοινωνική και λαογραφική παρακαταθήκη.
To 2005 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης οργάνωσε αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Δημήτρη Λέτσιου, με τον τίτλο «Οδοιπορία στο Φως και τη Σκιά της Ελλάδας».
Το 2006 ο Δημήτρης Λέτσιος δώρισε το αρχείο του στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
→ Αρχείο Σωκράτη Ιορδανίδη
Ο Σωκράτης Ιορδανίδης (1912-1985) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Το 1922 εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στη Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας του ήταν επίσης φωτογράφος.
Εργάστηκε στον τομέα του φωτορεπορτάζ και συνεργάστηκε με όλες τις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (USIS), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κρατική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διάφορα προξενεία.
Μετά τον πόλεμο συνεργάστηκε με το φωτογράφο Μιχάλη Τσολακίδη και το 1974 δημιούργησε δικό του εργαστήριο.
Μέρος του αρχείου του ανήκει στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
→ Λεωνίδας Παπάζογλου
(Συλλογή Γιώργου Γκολομπία)
Ο Λεωνίδας Παπάζογλου (1872-1918) γεννήθηκε στην Καστοριά. Μαθήτευσε στην τέχνη της φωτογραφίας στην Κωνσταντινούπολη και όταν επέστρεψε στη γενέτειρά του άνοιξε επαγγελματικό φωτογραφικό στούντιο.
Ο πρόωρα εκλιπών Γιώργος Γκολομπίας, ιατρός, ερευνητής της ιστορίας της Καστοριάς και συλλέκτης, διέσωσε και ανέδειξε το αρχείο του Λεωνίδα Παπάζογλου, το οποίο αποτελεί σημαντική μαρτυρία για την κοινωνική και οικονομική ζωή της Καστοριάς και της περιοχής της στις αρχές του 20ού αιώνα και ταυτόχρονα εξαιρετικό φωτογραφικό έργο.
Το αρχείο αποτελείται κυρίως από ατομικά και ομαδικά πορτρέτα κατοίκων της περιοχής της Καστοριάς, καθώς και στρατιωτικών ή ενόπλων από διάφορες εθνοτικές ομάδες. Σε μικρότερο μέρος των φωτογραφιών του απεικονίζονται σκηνές της καθημερινής ζωής, γεγονότα και κοινωνικές εκδηλώσεις.
To 2004 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης διοργάνωσε την έκθεση «Φωτογραφικά Πορτραίτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα», σε επιμέλεια του Κωστή Αντωνιάδη, που έκανε ευρύτερα γνωστό το έργο του Λεωνίδα Παπάζογλου.
Τα τυπώματα, αρχειακές ψηφιακές αναπαραγωγές από γυάλινες φωτογραφικές πλάκες, παραχωρήθηκαν στη συλλογή του Μουσείου από τον Γιώργο Γκολομπία.
----------------------------
Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Αποθήκη Α’, 1ος όροφος, Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Ναυάρχου Βότση 3
Απρίλιος-Μάιος 2016
Ώρες λειτουργίας:
Δε κλειστά, Τρ, Τε, Πε 10.00-17.00, Πα 10.00-22.00, Σα-Κυ 11.00-19.00
Είσοδος ελεύθερη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.