Διαπίστωσα με έκπληξη την αλλαγή του λογοτύπου του Δήμου Σκοπέλου.
Εξεπλάγην ακόμα περισσότερο που δεν μπόρεσα να αντλήσω πληροφορίες για την διαδικασία επιλογής του λογοτύπου του νησιού που θα συνοδεύει το branding της περιοχής μας για τα επόμενα πάρα πολλά χρόνια.
Δεν βρήκα απόφαση στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ που να βλέπω την ανάθεση στην εταιρία γραφιστών, δεν βρήκα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έγκρισης του προτεινόμενου λογότυπου, δε βρήκα πουθενά ακόμα ποιος είναι ο εμπνευσμένος δημιουργός του, αλλά ούτε και ποιος επέλεξε το συγκεκριμένο λογότυπο και με ποιες διαδικασίες. Δεν κατάφερα τέλος να βρω το Δελτίο Τύπου ούτε στην σελίδα του Δήμου.
Ως μέλος της τουριστικής επιτροπής το 2011-2014 επί Δημαρχίας του αείμνηστου Γεωργίου Μιχέλη, είχα εμπλακεί ενεργά στην διαδικασία επιλογής του καινούριου λογοτύπου του Δήμου. Είχε προκηρυχθεί ανοιχτός διαγωνισμός κατά τα διεθνή πρότυπα με αμειβόμενο έπαθλο, όπου η τουριστική επιτροπή εισηγήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο την επιλογή της μέσα από άλλα 150 που είχαμε λάβει ως προτάσεις και έπειτα το Δημοτικό Συμβούλιο ανέλαβε το βάρος της οριστικής επιλογής. Η παρουσίαση δε του λογοτύπου έγινε σε ειδική συνέντευξη Tύπου, που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα, με προσκεκλημένα αθηναϊκά και τοπικά ΜΜΕ. Στην συνέχεια ακολούθησαν μια σειρά δράσεων εξοικείωσης της τοπικής κοινότητας με το νέο λογότυπο, όπως ενημερώσεις, συζητήσεις και η άμεση εφαρμογή του σε έντυπα και την τότε καινούρια σελίδα του Δήμου.
Το λογότυπο που είχε επιλεχθεί τότε ήταν μοντέρνο, περιεκτικό, με άπειρες δυνατότητες εφαρμογών τόσο ηλεκτρονικά όσο και έντυπα. Θα μπορούσε να είναι καλύτερο; Ίσως... Αυτό που ήλπιζα από την φετινή τουριστική επιτροπή, που ευτυχώς ενεργοποιήθηκε εν νέου μετά από πολλά χρόνια, θα ήταν να ξεκινήσει μια διαδικασία εκσυγχρονισμού του υπάρχοντος λογοτύπου.
Να αλλάξει ενδεχομένως το σλόγκαν, να κινηθεί έξυπνα ώστε να ανανεώσει το υπάρχον λογότυπο. Αναρωτιέμαι ποιοι λόγοι οδήγησαν στην ριζική αλλαγή του σήματος; Μήπως τελικά αντί να κάνουμε Rebranding τόπου κάνουμε Branding; Μήπως η Σκόπελος φύτρωσε τώρα και αντί να βασιστούμε στα καλά του παρελθόντος και να επενδύσουμε στην μελλοντική εικόνα του νησιού προσπαθούμε να την χτίσουμε εκ νέου; Αντί να χρησιμοποιήσουμε την αναγνωρισιμότητα (brand awareness) που είχε χτιστεί τα προηγούμενα χρόνια και να την εξελίξουμε, μήπως απλά αναλωνόμαστε στον σχεδιασμό καινούριου λογότυπου λές και αυτό θα μας λύσει όλα μας τα προβλήματα; Μήπως βλέπουμε μόνο την κορυφή του παγόβουνου; Έγινε άραγε ολοκληρωμένη μελέτη αξίας ονόματος (brand equity) και κρίθηκε τόσο αναγκαία η ριζική αλλαγή του λογοτύπου; Αναρωτήθηκε κανείς πόσοι προορισμοί αλλάζουν ριζικά το λογότυπο τους χωρίς να έχουν παρέλθει ούτε καν δέκα χρόνια;
Σχετικά με το καινούριο λογότυπο, εκτός που κατά την ταπεινή μου άποψη είναι απαρχαιωμένο, πασέ, φλύαρο και με πολύ μικρές δυνατότητες εφαρμογής, θα έβρισκα νόημα στην καρδούλα αν η Τουριστική Επιτροπή σκέφτεται να επεκτείνει τόσο την τουριστική σεζόν από τον Φεβρουάριο. Σε αυτή την περίπτωση να καθιερώσουμε μια μεγάλη εορτή ανημερα του Άγιου Βαλεντίνου και να αναπτύξουμε τον τουρισμό γεγονότων με ένα μεγάλο πανυγήρι.
Βιβλιογραφία:
https://www.citybranding.gr/2015/10/branding.html
https://www.citybranding.gr/2016/07/place-branding-place-marketing.html
https://www.metrographics.gr/peri-branding/
https://www.huffingtonpost.gr/entry/to-rebranding-kai-e-eikonike-anthise-toe-toerismoe_gr_5db96445e4b066da55297df4
Εφαρμογές παλιού λογότυπου:
http://skopelosmunicipality.blogspot.com/2012/03/logo.html
https://www.efimerida-sporades.com/2012/04/berlin-2012.html
https://e-thessalia.gr/φέτος-το-πάσχα-πάμε-σκόπελο/
https://www.efimerida-sporades.com/2012/04/logo_12.html
Κωνσταντίνα Αγγελέτου
Πολιτιστική Διαχειρίστρια
MSc University Complutense of Madrid
https://www.linkedin.com/in/kangeletou/
Εξεπλάγην ακόμα περισσότερο που δεν μπόρεσα να αντλήσω πληροφορίες για την διαδικασία επιλογής του λογοτύπου του νησιού που θα συνοδεύει το branding της περιοχής μας για τα επόμενα πάρα πολλά χρόνια.
Δεν βρήκα απόφαση στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ που να βλέπω την ανάθεση στην εταιρία γραφιστών, δεν βρήκα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου έγκρισης του προτεινόμενου λογότυπου, δε βρήκα πουθενά ακόμα ποιος είναι ο εμπνευσμένος δημιουργός του, αλλά ούτε και ποιος επέλεξε το συγκεκριμένο λογότυπο και με ποιες διαδικασίες. Δεν κατάφερα τέλος να βρω το Δελτίο Τύπου ούτε στην σελίδα του Δήμου.
Ως μέλος της τουριστικής επιτροπής το 2011-2014 επί Δημαρχίας του αείμνηστου Γεωργίου Μιχέλη, είχα εμπλακεί ενεργά στην διαδικασία επιλογής του καινούριου λογοτύπου του Δήμου. Είχε προκηρυχθεί ανοιχτός διαγωνισμός κατά τα διεθνή πρότυπα με αμειβόμενο έπαθλο, όπου η τουριστική επιτροπή εισηγήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο την επιλογή της μέσα από άλλα 150 που είχαμε λάβει ως προτάσεις και έπειτα το Δημοτικό Συμβούλιο ανέλαβε το βάρος της οριστικής επιλογής. Η παρουσίαση δε του λογοτύπου έγινε σε ειδική συνέντευξη Tύπου, που πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στην Αθήνα, με προσκεκλημένα αθηναϊκά και τοπικά ΜΜΕ. Στην συνέχεια ακολούθησαν μια σειρά δράσεων εξοικείωσης της τοπικής κοινότητας με το νέο λογότυπο, όπως ενημερώσεις, συζητήσεις και η άμεση εφαρμογή του σε έντυπα και την τότε καινούρια σελίδα του Δήμου.
Να αλλάξει ενδεχομένως το σλόγκαν, να κινηθεί έξυπνα ώστε να ανανεώσει το υπάρχον λογότυπο. Αναρωτιέμαι ποιοι λόγοι οδήγησαν στην ριζική αλλαγή του σήματος; Μήπως τελικά αντί να κάνουμε Rebranding τόπου κάνουμε Branding; Μήπως η Σκόπελος φύτρωσε τώρα και αντί να βασιστούμε στα καλά του παρελθόντος και να επενδύσουμε στην μελλοντική εικόνα του νησιού προσπαθούμε να την χτίσουμε εκ νέου; Αντί να χρησιμοποιήσουμε την αναγνωρισιμότητα (brand awareness) που είχε χτιστεί τα προηγούμενα χρόνια και να την εξελίξουμε, μήπως απλά αναλωνόμαστε στον σχεδιασμό καινούριου λογότυπου λές και αυτό θα μας λύσει όλα μας τα προβλήματα; Μήπως βλέπουμε μόνο την κορυφή του παγόβουνου; Έγινε άραγε ολοκληρωμένη μελέτη αξίας ονόματος (brand equity) και κρίθηκε τόσο αναγκαία η ριζική αλλαγή του λογοτύπου; Αναρωτήθηκε κανείς πόσοι προορισμοί αλλάζουν ριζικά το λογότυπο τους χωρίς να έχουν παρέλθει ούτε καν δέκα χρόνια;
Σχετικά με το καινούριο λογότυπο, εκτός που κατά την ταπεινή μου άποψη είναι απαρχαιωμένο, πασέ, φλύαρο και με πολύ μικρές δυνατότητες εφαρμογής, θα έβρισκα νόημα στην καρδούλα αν η Τουριστική Επιτροπή σκέφτεται να επεκτείνει τόσο την τουριστική σεζόν από τον Φεβρουάριο. Σε αυτή την περίπτωση να καθιερώσουμε μια μεγάλη εορτή ανημερα του Άγιου Βαλεντίνου και να αναπτύξουμε τον τουρισμό γεγονότων με ένα μεγάλο πανυγήρι.
Βιβλιογραφία:
https://www.citybranding.gr/2015/10/branding.html
https://www.citybranding.gr/2016/07/place-branding-place-marketing.html
https://www.metrographics.gr/peri-branding/
https://www.huffingtonpost.gr/entry/to-rebranding-kai-e-eikonike-anthise-toe-toerismoe_gr_5db96445e4b066da55297df4
Εφαρμογές παλιού λογότυπου:
http://skopelosmunicipality.blogspot.com/2012/03/logo.html
https://www.efimerida-sporades.com/2012/04/berlin-2012.html
https://e-thessalia.gr/φέτος-το-πάσχα-πάμε-σκόπελο/
https://www.efimerida-sporades.com/2012/04/logo_12.html
Κωνσταντίνα Αγγελέτου
Πολιτιστική Διαχειρίστρια
MSc University Complutense of Madrid
https://www.linkedin.com/in/kangeletou/