Σκόπελος | 10 και 11 Ιουνίου
Ένα μουσικό Αναλόγιο αφιερωμένο στις μνήμες της Σμύρνης, της μυθικής πόλης που αγαπήσαμε και θρηνήσαμε.
Αξέχαστη θα μείνει η Σμύρνη η Ευλογημένη... Το Παρίσι της Ανατολής... Το Φιορε της Μικράς Ασίας. Οι βόλτες στην προκυμαία στο περίφημο Que με τα μεταξωτά φορέματα και τ' ασορτί καπέλα. Η Σμύρνη η αρχόντισσα η πολύχρωμη η ερωτική, με φαντασια και αγαπη για τη ζωη.
Ξυπνά πουλί μου, ξύπνησε
Κι έλα στο παραθύρι
Έχω δυο λόγια να σου πω
με πονεμεν’αχειλι.
Μέχρι τις συγκλονιστικές στιγμές του μικρασιατικού πολέμου και της καταστροφής. Μαρτυρίες ανθρώπων περιγράφουν τα γεγονότα και τον τρόμο που έζησαν μέσα στους δρόμους γεμάτους πτώματα κ φωτιές.
Έσπαζαν τις πόρτες...Έμπαιναν μέσα στα σπίτια και σκότωναν κόσμο...
Ο λόγος γίνεται μουσική και η μουσική λόγος.
Ένα μουσικό αναλόγιο αφιερωμένο στις μνήμες της Σμύρνης, της μυθικής πόλης που αγαπήσαμε και θρηνήσαμε. Ο Γιώργος Ξηντάρης, η Κατερινα Τσιρίδου, η ορχήστρα τους και η Μαγδα Μαυρογιαννη περιγράφουν με ζωντάνια και αυθεντικότητα όλα αυτά τα συναισθήματα.
Μάγδα Μαυρογιάννη, ιδέα, κείμενο, σκηνική επιμέλεια, αφήγηση
Γιώργος Ξηντάρης, Κατερίνα Τσιρίδου, τραγούδι
Κομπανία 4 μουσικών: Nίκος Πρωτόπαπας – κιθάρα, Νίκος Μουργελάς – κανονάκι, Εύη Κανέλλου – κρουστά, Κυριάκος Γκουβέντας – βιολί
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Μάγδα Μαυρογιάννη
Η Μάγδα Μαυρογιάννη γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε μουσική και θέατρο στο Εθνικό Ωδείο, Ecole Normale και Conservatoire d’Art Dramatique, στο Παρίσι. Παρακολούθησε σεμινάρια με τον T. Suzuki στη Ν. Υόρκη. Ξεκίνησε την καριέρα της με τη Γαλλική ταινία «Celles qu’on a pas eu». Έπαιξε στο Theatre Nationale de Chaillot με τον Antoine Vittez. Συμμετείχε σε θεατρικές, τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα, Γαλλία, Αγγλία και Ελβετία, ερμηνεύοντας δίπλα σε μεγάλους ηθοποιούς, στον Α. Βιτέz, τον Φρανσίς Υστέρ, Μπρούνο Μπαγιέν, Ζαν Κλωντ Μπριαλύ, Μυλέν Ντεμονζώ, Μισέλ Ομών.
Διετέλεσε ραδιοφωνική παραγωγός στην ΕΡΤ. Μεταφράζει για το θέατρο. Διδάσκει κλασσικό πιάνο στο Εθνικό Ωδείο. Δημιούργησε τη Θεατρική εταιρεία «ΑΞΙΑ», ανέβασε τα έργα της Sakura, Black story, Αδάμ και Χαλιμά, Δίδυμες. Επίσης δημιούργησε το «Classic Music Box», δηλαδή μουσικά αναλόγια, τα οποία γράφει, αφηγείται και τα δένει με κλασσική μουσική, έχοντας στο πλευρό της εκλεκτούς μουσικούς, που παρουσιάστηκαν στην Αθήνα και το Παρίσι: Λυρική Σκηνή – Μουσείο Μπενάκη – Ίδρυμα Θεοχαράκη – Παρνασσός – Salle Cortot – Cite de la musique. Άλμα Μάλερ – Σονάτα του Κρόιτσερ – Μέσα από το βλέμμα της Nelly’s – Κάρμεν μ’ένα ρόδο στα μαλλιά – Κλάρα Σούμαν – Μότσαρτ ο δρόμος προς την Πράγα – I love opera – Διάσημα ντουέτα – Γεωργία Σάνδη – Άννα Μαγκνταλένα Μπαχ – Σύσσι φύλλα ημερολογίου – Αθάνατη Αγαπημένη – Κοζιμα Βάγκνερ – Από τον Μότσαρτ στον Μάλερ, κ.ά.
Γιώργος Ξηντάρης
O Γιώργος Ξηντάρης θεωρείται σήμερα ένας από τους σημαντικότερους συνεχιστές του Ρεμπέτικου τραγουδιού. Γεννημένος το 1952 στην Σκόπελο, γαλουχήθηκε στο Ρεμπέτικο ακούγοντας δίσκους γραμμοφώνου σε οικογενειακές συγκεντρώσεις και σε τζουκ μποξ στο νησί. Το 1967 πηγαίνει στην Αθήνα και εργάζεται σαν οικοδόμος, μα σύντομα τον κερδίζει το τραγούδι. Το 1970 βρίσκεται στην Πάτρα και από εκεί ξεκινά η ουσιαστική πορεία του στα πάλκα. Πρώτη δισκογραφική δουλειά το 1979 με τίτλο « Ρεμπέτικα βράδια». Το 1981 ανοίγει το θρυλικό μαγαζί των Εξαρχείων «Ρεμπέτικη Ιστορία» στο οποίο δουλεύει ως το 1984. Από κει και μετά αρχίζει η θρυλική του καριέρα στα Ρεμπέτικα πάλκα της Αθήνας κάνοντας παράλληλα συναυλίες και περιοδείες στο εξωτερικό.Το 1984 εμφανίζεται στην εμβληματική σειρά του Φώτη Μεσθεναίου «Το μινόρε της αυγής». Οι δίσκοι που περιέχουν τα τραγούδια της έγιναν πλατινένιοι. Το 1987 συμμετέχει στην ταινία «Κλοιός» του Κώστα Κουτσομύτη. Όλα αυτά τα χρόνια ο Γιώργος Ξηντάρης πρωταγωνιστεί στο χώρο του Ρεμπέτικου με σπουδαίες συνεργασίες και μεγάλη δισκογραφική παρουσία. Όπως λέει ο ίδιος, μετά την οικογένειά του το σημαντικότερο έργο της ζωής του είναι η «Ανατολή» το μαγαζί που έκανε στην Σκόπελο το 1982 και συνεχίζει να δουλεύει μέχρι σήμερα.
Κατερίνα Τσιρίδου
Η Κατερίνα Τσιρίδου από μικρή ηλικία ασχολήθηκε με το πιάνο, τη λαϊκή κιθάρα και τον μπαγλαμά. Θεωρείται πλέον μία από τις καλύτερες εκπροσώπους του ρεμπέτικου και παραδοσιακού τραγουδιού της γενιάς της. Έχει ήδη εμφανιστεί στα μεγαλύτερα λαϊκά πάλκα της Αθήνας, ενώ έχει συμμετάσχει σε αμέτρητες εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα, καθώς επίσης και στο εξωτερικό (Νορβηγία, Αίγυπτο, Κύπρο, Γερμανία, Αυστρία, Τσεχία, Γαλλία, Η.Π.Α., Ολλανδία, Βέλγιο, Σουηδία, Ισραήλ, Ντουμπάι κ.α.).Η δουλειά της Κατερίνας Τσιρίδου έχει επίσης επιρροές από την παγκόσμια ethnic μουσική σκηνή. Έχει πειραματιστεί πολλές φορές με μουσικούς απ’ όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια συναυλιών αλλά και σεμιναρίων, παρουσιάζοντας το ρεμπέτικο και σμυρναίικο τραγούδι.
Έχει διεθνείς συνεργασίες με τους blues-ίστες Louisianna Red, Jolly Jumper και Big Moe (Blues και Ρεμπέτικο), τον διεθνούς φήμη κιθαρίστα Bob Brozman, το ραπ συγκρότημα «ΗΜΙΣΚΟΥΜΠΡΙΑ», το σουηδικό συγκρότημα Faela κ. ά. Επίσης, συμμετείχε στο μουσικό ντοκιμαντέρ για τη ζωή της Ρόζας Εσκενάζυ «Καναρίνι μου γλυκό», στη τηλεοπτική σειρά «Τα παιδιά της Νιόβης» και σε πολλές άλλες μουσικές εκπομπές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι ένα από τα ιδρυτικά μέλη του συγκροτήματος ΚΟΜΡΑΝΙΑ, με το οποίο συνεργάστηκε από το 2012 ως και το 2015 που αποχώρησε. Κυκλοφόρησαν δύο cd, τα οποία διέπρεψαν στο WMCE, τα ευρωπαϊκά charts της ethnic μουσικής σκηνής. Το πρώτο, το 2012, «ΚΟMPANIA LIVE”, που έφτασε στο νο5 και το δεύτερο το 2013 το “ROUNDTRIP”, που έφτασε στο νο7 της κατάταξης. Από το 2013 έως το 2016 ήταν μουσική παραγωγός στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ertopen, παρουσιάζοντας μια εκπομπή για το λαϊκό και ρεμπέτικο τραγούδι. Το 2009 κυκλοφόρησε η πρώτη της προσωπική δουλειά με τίτλο «Κισμέτ» .Το 2012 ,το δεύτερο CD , με τίτλο «Όπου κι αν είσαι γύρισε».
Το 2016 παρουσιάζει το «ΑΜΑΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ», μια δισκογραφική δουλειά-αφιέρωμα στον σπουδαίο συνθέτη Παναγιώτη Τούντα. Τον Αύγουστο του 2020 κυκλοφόρησε η τελευταία της δισκογραφική δουλειά με τίτλο «ΒΟΕΜ».
Έχει συμμετάσχει επίσης σε CD των: Μπάμπη Γκολέ, Αγάθωνα, Γιώργου Ξηντάρη, Νίκου Πρωτόπαπα, Γιάννη Τσιαντή, Γιώργου Μαργαρίτη, Μιχάλη Χατζηγιάννη, Γιάννη Πάριου, Μιχάλη Δημητριάδη, του Κέντρου Παραδοσιακής Μουσικής Μυτιλήνης, Σωτήρη Παπατραγιάννη, αλλά και σε CD αφιέρωμα στον Γιώργο Μητσάκη. Το 2020, η Κατερίνα έκανε 16 συναυλίες στην ευρωπαϊκή περιοδεία της στην Ολλανδία, το Βέλγιο και τη Γερμανία.Το 2022 αναμένεται η κυκλοφορία της νέας δισκογραφικής δουλειάς της, αφιερωμένη στην μεγάλη κυρία του σμυρνέικου, Ρόζα Εσκενάζυ, που θα πλαισιώνει τις παραστάσεις με τίτλο “Καναρίνι μου γλυκό” που ξεκίνησαν με επιτυχία από το καλοκαίρι του ΄21. Παράλληλα, μέσα στην καραντίνα, η Κατερίνα έγραψε ένα βιβλίο, με τίτλο “Επαγγελματίας…χοντρή”, που εκδόθηκε τον Ιούλιο του 2021.
Νικόλαος Μουργελάς
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978, και ξεκίνησε τα πρώτα μαθήματα μουσικής στο μπάσο και την κιθάρα ως μαθητής του εξαιρετικού δάσκαλου Θέμη Παπαβασιλείου το 1992.Το 1995, ως ένα από τα ιδρυτικά μέλη του μουσικού συνόλου «ΔΗΘΕΝ» όπου και παραμένει ενεργό μέλος εώς και σήμερα, ξεκινά εμφανίσεις σε συναυλίες και διάφορα μουσικά στέκια της εποχής, με ρεπερτόριο που περιέχει τραγούδια και μουσικές από την παράδοση της Μικράς Ασίας, των Εστουδιαντίνων της Σμύρνης και της Πόλης, καθώς και τραγούδια από την Πειραιώτικη Σχολή του Ρεμπέτικου.
Το 2002 ξεκινά μαθήματα στο κανονάκι δίπλα στον Ανδρέα Σκάνδαλο και άμεσα γίνεται το μουσικό όργανο που θα τον κερδίσει. Πλέον σε διάστημα 27ετούς παρουσίας στα μουσικά τεκταινόμενα έχει συμμετάσχει με εκατοντάδες παρουσίες σε μουσικούς και συναυλιακούς χώρους, τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εμφανίσεις, όπως και σε μουσικές εκδηλώσεις και παραστάσεις, τόσο της Αθήνας όσο και της επαρχίας, καθώς και σε δισκογραφικές ηχογραφήσεις αρκετών καλλιτεχνών, ενώ έχει συνεργαστεί με αξιόλογους μουσικούς και τραγουδιστές του ρεμπέτικου, σμυρναίικου και παραδοσιακού τραγουδιού.
Νίκος Πρωτόπαπας
Από νωρίς ξεκίνησε να εργάζεται στον Περιοδικό Τύπο και σε διάφορα γνωστά περιοδικά, ενώ στη συνέχεια σπούδασε νηπιαγωγός, όμως τελικά τον κέρδισε η μουσική. Από το 1984, ξεκίνησε να παίζει λαϊκή κιθάρα στα πάλκα με τον Γιώργο Τζώρτζη. Στην πορεία συνεργάστηκε με τους: Αγάθωνα Ιακωβίδη, Μπάμπη Γκολέ, Γιώργο Ξηντάρη, Τάκη Μπίνη, Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Μανώλη Δημητριανάκη, Θόδωρο Πολυκανδριώτη, Κούλη Σκαρπέλη, Δημήτρη Τσαουσάκη, Μπάμπη Τσέρτο, Λέλα Παπαδοπούλου, Γιάννη Λεμπέση, Ανθούλα Αλιφραγκή, Μπέμπα Μπλανς, Δημήτρη Ευσταθίου, Νίκο Περγιάλη, Σπύρο Πολυκανδριώτη, Τασία Βέρρα, Σοφία Κολλητήρη, Γιώργο Σαρρή, Σπύρο Λιόση, Θόδωρο Παπαδόπουλο, Δούκισσα, Χαρούλα Λαμπράκη, Κώστα Παπαδόπουλο, Γιάννη Μωραΐτη κ.ά. Το 2005 μαζί με την Κατερίνα Τσιρίδου και τον Δημήτρη Κρανίδα συνεργάζονται με τον μεγάλο μπλουζίστα Louisiana Red και τους Jolly Jumper και Big Moe (Blues και Ρεμπέτικο), και αργότερα με τον Bob Brozman, καθώς και με το σουηδικό ρεμπέτικο συγκρότημα «Οι μερακλήδες».
Συμμετείχε δισκογραφικά σε δίσκους των: Μπάμπη Γκολέ, Αγάθωνα, Γλυκερίας, Δ. Ευσταθίου, Ν. Περγιάλη καθώς και στο soundtrack του ντοκιμαντέρ «Καναρίνι μου γλυκό» κ.ά., ενώ έχει τη μουσική επιμέλεια στους δίσκους της Κατερίνας Τσιρίδου («Κισμέτ», «Όπου κι αν είσαι γύρισε», «Άμαν Κατερίνα»), του Σωτήρη Παπατραγιάννη («Ρομάντζα») και του Σταύρου Αβράμογλου(«Αφιέρωμα στον Απ.Χατζηχρήστο»). Επίσης, είναι ιδρυτικό μέλος του ρεμπέτικου συγκροτήματος “KOMPANÍA”, με διεθνείς περιοδείες, σημαντικές διεθνείς διακρίσεις και δύο δίσκους στο τοπ10 των Ευρωπαϊκών charts – WMCE (“KOMPANÍA Live” στο #5 και “Round Trip” στο #7).Το 2016 κυκλοφόρησε την πρώτη του προσωπική δουλειά με τίτλο ‘Tempo-the rebetiko guitars project”, με τη συμμετοχή πολλών γνωστών τραγουδιστών και μουσικών.
Εύη Κανέλλου
Η Εύη Κανέλλου γεννήθηκε το 1982 στην Τρίπολη Αρκαδίας. Ασχολείται με τα κρουστά από το 1999. Από το 2000 έως το 2005 παρακολούθησε μαθήματα παραδοσιακών και latin κρουστων με τον Βαγγέλη Καρυπη και τον Νίκο Καρατζά. Έπειτα παρακολούθησε μαθήματα και σεμινάρια με τον Κώστα Αναστασιάδη και τον Νίκο Σιδηροκαστρίτη. Καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη της τεχνικής της στα frame drums ηταν τα μαθήματα και τα σεμινάρια που παρακολουθησε με τον δεξιοτέχνη της νταρμπουκας Misirli Ahmet και τον Levent Yildirim στην Τουρκία και την Αίγυπτο. Συμμετέχει σε συναυλίες και δισκογραφικές δουλειές στην Ελλάδα και το εξωτερικο με γνωστούς καλλιτέχνες και σχηματα: Ορφέας Περίδης, Μανόλης Λιδακης, Φοίβος Δεληβοριας, Fathy Salama, Λιζέτα Καλημέρη, Μπάμπης Τσέρτος, κ.α.
Κυριάκος Γκουβέντας
Ο Κυριάκος Γκουβέντας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1966 όπου και ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές σε ηλικία δώδεκα ετών. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο βιολί και τα θεωρητικά το 1991 (Ωδείο Βορείου Ελλάδος), ενώ παράλληλα απέκτησε το L.R.M.S. της Royal Academy of Music του Λονδίνου. Από το 1989 και εξής έχει διδάξει και έχει παραδώσει σεμινάρια σε πολλά Ωδεία και μουσικούς φορείς. Τα τελευταία δύο χρόνια ήταν στο διδακτικό προσωπικό του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής της Άρτας (Τ.Ε.Ι. Ηπείρου). Από το 2005 διδάσκει παραδοσιακό βιολί και συντονίζει μουσικό σύνολο στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Η συνεχής ωρίμανσή του, όσον αφορά στο περιεχόμενο της ύλης αλλά και στο σύστημα της διδασκαλίας της, αποτέλεσε τον κύριο λόγο για τον οποίο του ζητήθηκε από το London University, και πιο συγκεκριμένα από την σχολή S.O.A.S. (Σχολή Ασιατικών και Αφρικανικών Μουσικών Σπουδών), να διδάξει εκεί σε σεμινάριο και εργαστήριο.
Ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση και παράλληλα έλαβε μέρος στη συναυλία ‘Genius of the Violin’, μαζί με βιολιστές απ’ όλο τον κόσμο, ως ιδανικός εκπρόσωπος της εκφραστικής ιδιοτυπίας και ιδιωματικής παράδοσης του βιολιού στη χώρα μας. Δίδαξε επίσης στο φεστιβάλ βιολιού του Ile de France, στο Παρίσι, όπου συμμετείχε ως εκτελεστής. Με τη συστηματική διδακτική και εκτελεστική κατάθεσή του, του δίνεται διαρκώς η ευκαιρία να διατυπώσει τη μουσική του άποψη σε μεγάλα αλλά και μικρά ορχηστρικά σύνολα. Σπουδαστές τον πλησιάζουν με στόχο την διαμόρφωση του εκτελεστικού τους ύφους, την εξέλιξή τους και την τεχνική τους κατάρτιση στο παραδοσιακό βιολί.Συνεργάστηκε κατά καιρούς με όλους τους ευαίσθητους δέκτες, παράγοντες και λειτουργούς της ελληνικής λαϊκής, δημοτικής και παραδοσιακής μουσικής, πραγματοποιώντας πλήθος συναυλιών, παρουσιάσεων και εκπομπών σε όλο τον κόσμο για περισσότερα από 20 χρόνια, ενώ η δισκογραφική του δραστηριότητα ξεπερνά τους 150 δίσκους μακράς διαρκείας.
Έχει συνεργαστεί με ορχήστρες μουσικής δωματίου και συμφωνικές ορχήστρες ως εκτελεστής και σολίστ.και με κορυφαίους τραγουδιστές και μουσικούς, που αντιπροσωπεύουν τα ιδιαίτερα μουσικά χρώματα απ’ όλα τα διαμερίσματα της Ελλάδας. Τέλος, έχει επιμεληθεί πολλές από τις δισκογραφικές και έντυπες εκδόσεις του Αρχείου Ελληνικής Μουσικής, ενώ είναι μόνιμο μέλος του πολυσυζητημένου μουσικού συνόλου Primavera in Salonico με τη Σαβίνα Γιαννάτου, καθώς και της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας, της οποίας είναι ιδρυτικό μέλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΧΟΛΙΑ ΜΕ ΓΡΑΦΗ greeklish ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ
H efimerida-sporades.blogspot.gr ενθαρρύνει τους αναγνώστες να εκφράζουν τις απόψεις τους μέσα από τo blog. Παρακαλούμε τα κείμενα να μην είναι υβριστικά, να μην συκοφαντούν και να μην γράφονται σε greeklish. Οι διαχειριστές φέρουν ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.