Την
υπ’ αριθμ. 59 Εγκύκλιό του προς τον Ιερό
Κλήρο και τον ευσεβή Λαό της Επαρχίας
μας, εξαπέστειλε ο Σεβασμιώτατος
Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος,
η οποία αφορά στα Ιερά Μυστήρια του
Γάμου και της Βαπτίσεως και ανεγνώσθη
την Κυριακή 9η Οκτωβρίου στους Ιερούς Ναούς της Ιεράς
μας Μητροπόλεως.
Η
Εγκύκλιος έχει ως εξής:
Τέκνα
μου αγαπητά,
Με
πολλή αγάπη και στοργή επικοινωνώ μαζί
σας, προκειμένου να θέσω στην αγάπη σας
ένα προβληματισμό μου, που αφορά την
Ιερή υπόθεση του μυστηρίου του γάμου
και να ζητήσω την ανταπόκρισή σας και
την υπακοή σας.
Παρακολουθώ,
τώρα τελευταία, όλο και πιο...
συχνά, να τελούνται στις Εκκλησίες μας, ταυτόχρονα, δύο μυστήρια, του γάμου στην αρχή και της βαπτίσεως του πρώτου τέκνου των νεονύμφων, στη συνέχεια.
συχνά, να τελούνται στις Εκκλησίες μας, ταυτόχρονα, δύο μυστήρια, του γάμου στην αρχή και της βαπτίσεως του πρώτου τέκνου των νεονύμφων, στη συνέχεια.
Πρόκειται
για παιδιά μας, που επιλέγουν, κυρίως
για οικονομικούς λόγους, καθώς
ισχυρίζονται, αυτή την τακτική και
πρακτική, την οποία η μητέρα μας Αγία
Εκκλησία, με την θεραπευτική αγαπητική
μέθοδο της οικονομίας, τακτοποιεί, αλλά,
δυστυχώς, φαίνεται ότι χάνεται το μέτρο
και τείνει πλέον να γίνει συνήθεια και
συρμός.
Δεν
προτίθεμαι να απαγγείλω κατηγορία σε
βάρος των παιδιών μου, τα οποία, έστω
κι’ έτσι, τακτοποιούν την σοβαρή
εκκρεμότητά τους και σε κάποια στιγμή,
αφού προηγουμένως έχουν τελέσει πολιτικό
γάμο, ζητούν την τέλεση του Ιερού γαμικού
μυστηρίου, προκειμένου να ευλογηθεί η
ένωσή τους και να βαπτίσουν και το
παιδάκι τους, που, εν τω μεταξύ, απέκτησαν
και φυσικά είναι αξιέπαινοι που το
κράτησαν και δεν προέβησαν στο έγκλημα
της εκτρώσεως, στο οποίο, δυστυχώς, η
πατρίδα μας διαπρέπει παγκοσμίως.
Όμως
η εξαίρεση δεν μπορεί να γίνει κανόνας.
Στη
ζωή της Εκκλησίας σωστά προβλέπεται οι
υποψήφιοι προς γάμου κοινωνίαν να τελούν
το γάμο τους και, αφού ευλογηθεί η άρμοσή
τους και η ψυχοσωματική τους ένωση, να
αποκτούν τα τέκνα τους, που είναι δώρα
του Θεού και καρπός της αγάπης τους.
Γιατί,
λοιπόν, να μην ακολουθηθεί αυτή η θεάρεστη
οδός;
Για
τα έξοδα;
Μα
αυτό καθ’ εαυτό το μυστήριο του γάμου
δεν απαιτεί έξοδα! Μην εθελοτυφλούμε!
Μην υποκρινόμεθα! Και το κυριότερο, μην
παίζουμε με το Θεό, προφασιζόμενοι
προφάσεις. Τα έξοδα προκύπτουν απ’ όλα,
όσα η αυτάρεσκη διάθεσή μας για επίδειξη
και πρόκληση εντυπώσεων, η καταναλωτική
μανία μας και η εμπορική κερδοσκοπία
των κατά κλάδον αρμοδίων εφευρίσκουν
και τα οποία, τελικά, είναι και εις βάρος
της ιεροπρεπείας του μυστηρίου, που
απαιτεί συνειδητή συμμετοχή και όχι
απλή σωματική παρουσία, θέλει σεμνότητα
και ευσέβεια και όχι ανόητες πολυτέλειες
και θορύβους κοσμικούς. Είναι επαίσχυντο
και άδικο να αφήνουμε, εμείς οι Κληρικοί
με την σιωπή και την βλαβερή ανοχή μας
και σεις οι λαϊκοί με την τακτική σας,
να πλανάται η εντύπωση ότι τα μυστήρια
της Εκκλησίας κοστίζουν και μάλιστα
ακριβά. Θεός φυλάξοι! Δηλαδή είναι σαν
να διατεινόμαστε ότι όποιος δεν έχει
χρήματα, δεν μπορεί να παντρευτεί, δεν
μπορεί να βαπτίσει το παιδί του. Ντροπή
μας. Πρέπει, νομίζω, να σοβαρευτούμε και
να συνέλθουμε.
Να,
λοιπόν, η ευλογημένη ευκαιρία!
Τελέσετε
το Μυστήριό σας η τα μυστήρια των παιδιών
σας όσο πιο απλά και λιτά μπορείτε. Πάτε,
επιτέλους, κόντρα στο κατεστημένο! Το
ζητούμενο είναι να ελκύσουμε τη χάρη
του Θεού και όχι να προκαλέσουμε
εντυπώσεις. Αυτές, όπως είναι γνωστό, ο
χρόνος σύντομα τις εξαφανίζει.
Και
βέβαια αυτό, καθόλου δεν σημαίνει ότι
δεν θα προσκαλέσετε συγγενείς, φίλους
και λοιπούς γνωστούς στη χαρά σας. Τα
Μυστήρια της Εκκλησίας δεν είναι
ιδιωτικές υποθέσεις. Μας αφορούν όλους.
Όλοι πρέπει να είμαστε παρόντες και
μάλιστα προσευχόμενοι στους σημαντικούς
αυτούς σταθμούς της ζωής των συνανθρώπων
μας και να χαιρόμαστε μαζί τους. Κι’ ας
περιορίσουμε όλοι, όντας και σε κρίση
οικονομική, και τις υπερφίαλες υποχρεώσεις
μας και τις εγωιστικές απαιτήσεις μας.
Ακούσατε,
παρακαλώ πολύ, τη φωνή της παρακλήσεως
του Επισκόπου σας και δεν θα μετανοιώσετε.
Η εμπειρία που θα έχετε θα είναι
ωφελιμότατη.
Υπάρχει
βέβαια και ένα άλλο πρακτικής φύσεως,
αλλά μεγάλης σπουδαιότητος ζήτημα, που
προκύπτει από τη ομόχρονη τέλεση γάμου
και βαπτίσεως.
Το
εκκλησίασμα, οι προσκεκλημένοι σας
νοιώθουν διπλά να ταλαιπωρούνται, μα
και σεις οι ίδιοι κουράζεσθε και
αδημονείτε. Δεν είναι ψέμμα ότι μετά
δυσκολίας καταφέρνουμε να διατηρήσουμε
την ησυχία όσην ώρα απαιτείται για την
τέλεση του ενός μυστηρίου. Πως, λοιπόν,
θα αντέξετε την τέλεση δύο συνεχόμενων
και διαδοχικών μυστηρίων;
Το
ένα, οπωσδήποτε, θα αδικηθεί. Άλλοι δεν
συμμετέχουν στο πρώτο, γιατί σκέπτωνται
αγχωμένοι πότε θα τελειώσει το δεύτερο
κι’ άλλοι προσέχουν στο πρώτο, αλλά
αναχωρούν η συζητούν, κατά την διάρκεια
τελέσεως του δευτέρου, του βαπτίσματος
δηλαδή, γιατί είναι ήδη κουρασμένοι.
Ωστόσο,
το βάπτισμα δεν είναι υποδεέστερο
μυστήριο. Αντιθέτως, είναι η θύρα εισόδου
μας στην Εκκλησία και τη Βασιλεία του
Θεού. Δεν μας επιτρέπεται, συνεπώς, να
το υποτιμούμε και να το παραθεωρούμε.
Ούτε
είναι και ευπρεπές να γίνωνται και
μεταφορές και τακτοποιήσεις των
απαραιτήτων εκκλησιαστικών σκευών για
το κάθε μυστήριο, παρουσία των
συμμετεχόντων, του κόσμου, να αναμένει
επί ώρα η νεόνυμφος σύζυγος και μητέρα
με το νυφικό και τα άλλα, που είναι γνωστά
σε όλους μας.
Αγαπητά
μου παιδιά,
Την
προτροπή μου αυτή και την παράκλησή
μου, ζητώ να την εφαρμόσετε και μάλιστα
πιστά και οπωσδήποτε να την μεταφέρετε
και σ’ εκείνους που δεν εκκλησιάζονται
τακτικά.
Όλοι
μας πρέπει να προσπαθήσουμε να ζούμε
τα μυστήρια καθώς πρέπει, γιατί οι πιο
πολλοί τα βλέπουν ως τυπικές πράξεις
και τελετές κοσμικού χαρακτήρα. Δεν
αρμόζει να μεταβάλουμε τις Εκκλησίες
μας σε αίθουσες κοσμικών εκδηλώσεων
και τα πρόθυρα του Ιερού Ναού σε «παιδική
χαρά». Μην προκαλούμε περαιτέρω την
οργή του Θεού.
Εμείς
οι Κληρικοί, αλλά και οι εκκλησιαζόμενοι
χριστιανοί πρέπει να διαφυλάξουμε τη
μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας, που
παρέχει τη σωτηρία και να διαφωτίσουμε
και τους άλλους με αγάπη, γιατί έχουμε
ευθύνη μεγάλη απέναντι στο Θεό, δι’
εαυτούς και αλλήλους.
Ταύτα
παραγγέλων, σας εύχομαι πλούσια τη θεία
Χάρη και διατελώ
Μετά
πατρικών ευχών και αγάπης
+ο
Χαλκίδος Χρυσόστομος
υπαρχει παπας που κανει μυστηρια χωρις να παρει λεφτα??προσπαθουν να μας πεισουν για την θρησκεια πως?εγω δεν ξερω σε κανενα ευαγγελιο να εχει τιμοκαταλογο για γαμο ή βαπτιση ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροαιρετικά δίνουμε στον Ιερέα ό,τι θέλουμε. Όποιος αδυνατεί δεν πληρώνει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι κι αν δεν πληρωσεις τον παπα την επομενη θα σε εχει βγαλει στην εφημεριδα του χωριου
ΑπάντησηΔιαγραφήυπαρχει μυστηριο που δεν πληρωετε στη εκκλησια που αναλογα ποσα φωτα θες αναμενα σου κοστολογουν κ τα αναλογα?
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΑΚΑΡΙΟΤΤΑΤΕ ΣΕΒΑΣΤΟΣ Ο ΛΟΓΟΣΑΣ ΚΑΙ ΑΓΙΕΣ ΟΙ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣΑΣ,ΟΜΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ ΠΟΥ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΑΤΕ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΙΣΕΡΧΟΤΑΙ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΛΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΔΥΝΑΜΟΣ ΘΕΟΣΜΑΣ ΤΟΥ ΔΕΧΕΤΑΙ ΑΡΑ ΓΙΑΤΙ ΟΛΗ ΑΥΤΗ Η ΚΟΥΒΕΝΤΑ?ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΤΕ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣΑΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΙΣΤΟ ΧΕΙΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥΣΑΣ ΣΕ ΠΙΟ ΚΕΡΑΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΟΝ ΤΕΛΑΙΥΤΑΙΟ ΚΑΙΡΟ ΤΑΛΑΙΠΩΡΟΥΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΥΤΗΣ.ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ ΣΤΟ ΠΡΩΣΟΠΟΣΑΣ ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑΜΟΥ .
ΑπάντησηΔιαγραφήΑμάν βρε παιδιά, μας έφαγε η υποκρισία. Όταν παντρεύουμε ή βαφτίζουμε,πάμε ταξιδάκι μέχρι το Βόλο τουλάχιστον, για να αγοράσουμε καινούρια ρούχα για όλη την οικογένεια και ψάχνουμε τις πιο προτότυπες μπομπονιέρες και βαφτιστικά. Στολίζουμε τις εκκλησίες σαν μπομπονιέρες με τούλια, λουλούδια και άλλα μπιχλιμπίδια και πετάμε και λεφτά στα παιδάκια όταν γίνουμε νονοί. 'Ολα αυτά τα κάνουμε ευχαρίστως για να τηρήσουμε τα έθιμά μας και για να μη μας κατηγορήσει κανένας για τσιγκούνηδες. ΄Οταν έρθει η ώρα να δώσουμε κάτι στον παπά, μας πιάνει η κρίση, το ΔΝΤ, το μνημόνιο και το μεσοπρόθεσμο μαζί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαίνεται γεμίσαμε Γραμματείς και Φαρισαίους. Ουαί...
μην ξεχνάς 9.17 όμως ότι Γραμματείς και Φαρισσαίους έχει γεμίσει και ο χώρος της Εκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Χριστός όταν κυρρητε τον λόγο του φορούσε έναν απλό μανδύα και κυκλοφορούσε με ενα γαιδουρακι. Ας πάρουν σαν παράδειγμα αυτό και οι ιεροίς μας, κυρίως οι υψηλόβαθμοι με τους γιγαντιαιους σταυρούς, τις λιμουζίνες κλπ.
Και δυστυχώς όλοι ξέρουμε να κρίνουμε τα πάντα γύρω μας αλλά ας κρίνουμε μια φορά τον εαυτό μας και τις πράξεις μας ......
παραπάνω ανώνυμε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι ταξιδάκι στο Βόλο να το ντύσουμε και να πάρουμε κουφέτα και οτι άλλο.
Ναι κέρματα σαν νουνοι στα παιδάκια για τα έθιμα.
Όχι όμως και ΕΠΙΠΛΕΟΝ χρήματα σε κάποιον που ήδη πληρώνεται. Σαν να πηγαίνεις στο δημαρχείο/υπηρεσία/επιχείρηση για μια δουλειά και να δίνεις χρήματα τον υπάλληλο για αυτό που έχει ΥΠΟΧΡΈΩΣΗ και πληρώνεται να κάνει. Αν σου περισσεύουν καλώς, αν όχι σκέψου το λίγο.. Εκτός αν είσαι παπάς...
Διόρθωση ... Αναφέρομαι στον ανώνυμο 11 Οκτωβρίου 2011 9:17 π.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ψάλτης έχει καμιά υποχρέωση να έρθει στο μυστήριο χωρίς λεφτά? Γιατί μερικοί είναι τόσο ξεδιάντροποι που δεν πληρώνουν τους ψάλτες, κανένας δεν κάνει τίποτα χωρίς λεφτά.
ΑπάντησηΔιαγραφή11.54 γνωριζω αρκετους ψαλτες που πληρωνονται απο την εκκλησια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΛΛΩΣΤΕ ΞΕΡΕΤΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΤΣΑΜΠΕ???
ΔΕΝ ΤΟ ΝΟΜΙΖΩ .....
Όχι απλώς πληρώνεις τον παπά και τον ψάλτη,αλλά πληρώνεις τέσσερεις παπάδες και δυό-τρείς ψαλτάδες γιατί αυτό είναι το έθιμο. Αυτό κάνουν όλοι, δεν μπορείς εσύ να πας γαμπρός σαν φτωχός συγγενής. Το παίζεις λοιπόν μοντέρος και ανατρεπτικός, δεν πας γαμπρός στην εκκλησία και όταν γίνεις γονέας πας αναγκαστικά μετά. Ανεπίσημα η ταρίφα είναι ένα κατοστάρικο, το λιγότερο για κάθε παπά, ποσό καθόλου ευκαταφρώνητο. Δώσε λιγότερα και θα δεις αντίδραση. Όσο για τους ψάλτες το κάνουν για το χαρτζιλίκι τους.Δεν υπάρχει ψάλτης κατά κύριο επάγγελμα. Όλοι είναι συνταξιούχοι από άλλο επάγγελμα. Όλα δηλαδή αυτά τα ποσά φεύγουν άπό τη τσέπη σου σαν λάδωμα:μαύρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαλιά νομίζω ότι υπήρχε τιμοκατάλογος για τα ιερά μυστήρια της εκκλησίας και μάλιστα οι τιμές ήταν εξωφρενικά χαμηλές. Καμμιά σχέση με αυτές που κυκλοφορούν στη ... πιάτσα. Δεν γίνεται όμως καμμιά αναφορά από το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη. Θα ήθελα να γνωρίζω τι ΠΡΕΠΕΙ να πληρώνω στους ιερείς, τους ψάλτες και την εκκλησία όταν κάνω λειτουργία, γάμο, κηδεία ή όποιο άλλο μυστήριο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι γιατί κύριε ανατρεπτικέ και μοντέρνε (12 Οκτωβρίου 12:17 π.μ.)να πας αναγκαστικά στην εκκλησία οταν γίνεις γονέας;Η ονοματοδοσία δεν περνάει πια μέσα από τη βάφτιση, δεν το έμαθες; Να μην πας καθόλου,ούτε σαν γαμπρός, ούτε σαν γονιός, ούτε σαν πιστός, ούτε σαν μακαρίτης. Κι έτσι θα γλιτώσεις όλα αυτά τα κατοστάρικα(αλήθεια, ποιος σου την είπε την ταρίφα, εγώ παντρεύτηκα και βάφτισα με πολύ λιγότερα)αλλά και τα πενήντα λεπτά για το κεράκι(λιγότερα από όσα αφήνεις μπουρμπουάρ στο σερβιτόρο που σου φέρνει τον καφέ, ΚΙ ΑΥΤΆ ΜΑΥΡΑ!!!!!!!)
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα μπουρμπουάρ κύριε, κόπηκαν. Ή μάλλον μας τα έκοψαν. Θα μάθουμε τώρα στη καινούρια πραγματικότητα. Όσο για το γάμο σου και το ποσό που φίλεψες παπάδες και ψάλτες... μετά το μυστήριο σου τα έψαλαν καλύτερα. Μετά τη βάφτιση σου βγήκε καλύτερο όνομα. Να είσαι καλορίζικος και πάντα άξιος να κάνεις μυστήρια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνατρεπτικός και μοντέρνος είμαι όσο με παίρνει Κε 9:35. Μεγάλωσα και εγώ σε μια κοινωνία με αρχές και κατεστημένα. Αναγκαστικά και εγώ κάνω κάποια απονενοημένα έστω και λίγο αργά. Μανούλες έχουμε, θείτσες αγαπημένες, περιμένουνε και αυτές να χαρούν με τις Χαρές μας. Τρενάρω κάποια πράγματα όσο μπορώ. Φτάνει όμως ο κόμπος στο χτένι και το αποφασίζεις. Έκανα και εξομολόγηση. Ευχαριστώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην σας νοιάζει μόνο το πως θα φαίνεστε στα μάτια των άλλων, αυτός ο "Φανταζμός" και η υποκρισία δεν οδηγούν πουθενά,ίσως στη δυστυχία.Επειδή έρχονται χαλεποί καιροί από οικονομικής απόψεως, κοιτάξτε τι είναι καλό μόνο για τον ευατό σας και ας τους άλλους να κουρεύονται, εκτός βέβαια αν θέλετε να δείξετε κάτι άλλο από αυτό που πραγματικά είστε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΙΣΤΕΥΩ ή ΜΑΛΛΟΝ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΟΤΙ Ο ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΤΗΣ ΜΑΣ ΤΑ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ. ΕΓΩ ΔΕΝ ΘΑ ΑΝΑΦΕΡΘΩ ΣΤΑ ΕΠΙ ΧΡΗΜΑΣΙ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ. ΘΑ ΠΩ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ.ΠΑΛΙΑ ΟΙ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ ΕΙΧΑΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟ. ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΚΙΑΘΟ ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΛΛΟΝΗΣΟ. ΓΙΑΤΙ ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΒΟΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΝΑ ΠΑΜΕ ΣΤΟ ΒΟΛΟ ΠΟΥ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΕΚΕΙ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΕΚΕΙ ΑΝΗΚΟΥΜΕ? ΜΗΠΩΣ ΕΠΕΙΔΗ ΤΑ ΒΡΗΚΑΜΕ ΕΤΣΙ, ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΑΦΗΣΟΥΜΕ???
ΑπάντησηΔιαγραφή