Sporades newspaper | ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ | email: 18154poulios@gmail.com | Tηλ. 6942 22 62 01

ΣΚΟΠΕΛΟΣ | ΑΦΟΙ ΠΡΟΒΙΑ I

Κυριακή, 22 Μαρτίου 2015

Σκόπελος // Hμερίδα από τον Όμιλο Σπύρου για τον Περιπατητικό, Φυσιολατρικό και Οικολογικό Tουρισμό

Ο Όμιλος Σπύρου και εν όψει της νέας τουριστικής σεζόν που πλησιάζει, διοργάνωσε στο Rigas Hotel μία ημερίδα σχετικά με τα οφέλη της πεζοπορίας, η οποία, όπως επισημάνθηκε από τους ομιλητές, αποτελεί ένα δημοφιλές είδος τουρισμού, ο οποίος είναι ικανός να ανοίξει το δρόμο για πολλά ακόμη είδη, να προσελκύσει νέους επισκέπτες, αλλά και να επιμηκύνει την τουριστική περίοδο από την Άνοιξη μέχρι και το Φθινόπωρο.
Στην ημερίδα μας καλωσόρισε ο κ. Γιώργος Μιχάλης, διευθυντής μάρκετινγκ του Ομίλου, ο οποίος στον πρόλογο του μας προϊδέασε για το νέο πρόγραμμα που επιχειρείται με πρωτοβουλία του Ομίλου και ονομάζεται Περιπατητικός, Φυσιολατρικός και Οικολογικός Τουρισμός Σκοπέλου.

Ο κ. Μιχάλης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στον περιπατητικό - φυσιολατρικό τουρισμό ως μία βιωματική εμπειρία, τόνισε τα χαρακτηριστικά των τουριστών που τον επιλέγουν, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα βήματα που πρέπει να γίνουν από τον Δήμο και τους ιδιώτες για την επίτευξη του, όπως η σωστή δομή...
ανάπτυξης, η πληροφόρηση και η συντήρηση των μονοπατιών. Τέλος στην προσπάθεια δημιουργίας ενός φυσιολατρικού τουρισμού, ανέφερε τις ενέργειες που γίνονται είδη από ιδιώτες στο νησί όπως το sea cayaking, το mountain bike και το diving center.

Καλεσμένοι ομιλητές ήταν ο κ. Δημήτρης Κούτουλας, ο κ. Ortwin Widmann, ο κ. Μάριος Γιαννουράκος, ο κ. Χρήστος Παλαιολόγος, ενώ παρέστη και ο Δήμαρχος Σκοπέλου, κ. Χρήστος Βασιλούδης.

Ο κ. Δημήτρης Κούτουλας, ο οποίος είναι καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Πάτρας και σύμβουλος τουριστικού μάρκετινγκ και έχει συνεργαστεί τόσο με μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις του εξωτερικού, όσο και με Δήμους και Περιφέρειες στην Ελλάδα, για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος ανά περιοχή ξεκίνησε την ομιλία του αναφέροντας ότι από την εμπειρία του έχει διαπιστώσει ότι η Ελλάδα υποφέρει στο τουριστικό μάρκετινγκ, καθώς υπάρχει έλλειψη σχεδιασμού και αδυναμία υλοποίησης μεγάλων έργων, καθώς επίσης έλλειψη τεχνογνωσίας και οργάνωσης, τόσο σε επίπεδο δήμων και περιφέρειας όσο και στις ιδιωτικές επιχειρήσεις.

Τόνισε ότι το σημαντικότερο βήμα είναι η σωστή διανομή κονδυλίων για τον τουρισμό και φυσικά η έρευνα αγοράς. Αυτό που προκύπτει από τη δική του εμπειρία όσον αφορά την έρευνα αγοράς είναι ότι το μεγαλύτερο ρόλο στους Έλληνες και ξένους τουρίστες είναι οι συστάσεις από στόμα σε στόμα για ένα προορισμό και φυσικά το διαδίκτυο. Σήμερα η πρώτη κίνηση που κάνει ένας τουρίστας για να επιλέξει τον προορισμό του είναι να βρει πληροφορίες στο διαδίκτυο μέσα από τις επίσημες ιστοσελίδες των δήμων, να δει φωτογραφίες, αλλά και να διαβάσει σχόλια άλλων επισκεπτών στα social media.

Ανέφερε ότι είναι αναγκαίος ένα σχεδιασμός από την κάθε τουριστική επιχείρηση ξεχωριστά, αλλά εξίσου σημαντική είναι και η συλλογική προσπάθεια για το καλό ενός τόπου. Αναγκαία επίσης είναι μία σωστή επικοινωνιακή δομή, μία σωστή αξιοποίηση χρημάτων και το μοίρασμα αυτών στρατηγικά σε μορφές διαφήμισης, για όλα όσα έχει να προσφέρει ένας τόπος, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται τόσο η φύση και το τοπίο, όσο επίσης, το φαγητό, η διασκέδαση και οι δραστηριότητες που μπορεί να συμμετέχει ένας επισκέπτης.

Για τον Δήμο Σκοπέλου παρατήρησε ότι έγινε μία προσπάθεια να δημιουργηθεί μία ταυτότητα για το νησί με τη δημιουργία ενός νέου λογότυπου, αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό, ένα λογότυπο και ένα σλόγκαν. Χρειάζεται ακόμα μία πιο ολοκληρωμένη ταυτότητα, χρειάζεται δράση βάσει σχεδίου και συνεργασία δήμου και ιδιωτών. 

Όπως είπε κλείνοντας την ομιλία του η Σκόπελος είναι ένας τόπος ευλογημένος, αλλά και ένα τόπος αναξιοποίητος. "Ας μείνουμε μακριά από κακοποιημένα νησιά... τουρίστες με λεφτά υπάρχουν και αναζητούν ένα προορισμό που θα μπορεί να τους προσφέρει τα πάντα".

Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο κ. Ortwin Widmann, ο οποίος κατάγεται από τη Γερμανία και τα τελευταία 8 χρόνια έχει κάνει μία μεγάλη προσπάθεια στη Σκιάθο για την ανάπτυξη του πεζοπορικού τουρισμού, η οποία έχει μεγάλη επιτυχία και απήχηση από τους επισκέπτες του νησιού.

Ανέφερε ότι ο πεζοπορικός τουρισμός σε χώρες όπως η Ελβετία, η Αυστρία και η Γερμανία παίζει μεγάλο ρόλο και ξοδεύονται κάθε χρόνο εκατομμύρια ευρώ σε πεζοπορικό εξοπλισμό και ταξίδια. Όπως χαρακτηριστικά μας είπε "Η Ελλάδα κοιμήθηκε όλα αυτά τα χρόνια. Πριν 8 χρόνια με δική μου πρωτοβουλία άνοιξα τα μονοπάτια και στη συνέχεια με δικά μου έξοδα, αλλά και με χορηγίες από επιχειρήσεις του νησιού δημιουργήθηκαν χάρτες με τα μονοπάτια, τοποθετήθηκε σήμανση σε 25 διαδρομές, που μετρούν 200 χιλιόμετρα πεζοπορικών διαδρομών". 

Ο κ. Widmann απευθύνθηκε σε ορειβατικούς συλλόγους, τροφοδότησε με πληροφορίες τα περίπτερα του Δήμου σε τουριστικές εκθέσεις, με αποτέλεσμα σήμερα κάθε χρόνο να επισκέπτονται τη Σκιάθο τουλάχιστον 1000 άτομα που τους ενδιαφέρει η πεζοπορία. "Ο τουρισμός έχει αλλάξει, ο τουρίστας θέλει να γνωρίσει τον τόπο που επισκέπτεται περπατώντας, δεν θέλει μόνο μπάνια και ξάπλα. Πώς θα γίνει αυτό και στη Σκόπελο; Το νησί χρειάζεται ανθρώπους σαν κι εμένα, σαν την κα Ελκε. Η κα Έλκε ξεκίνησε να ανοίγει τα μονοπάτια της Σκοπέλου με δική της πρωτοβουλία και υπάρχουν ήδη 20 ανοιχτές διαδρομές, οι οποίες μπορούν να γίνουν 50".

Τα βήματα που πρέπει να γίνουν για να επιτευχθεί αυτό σύμφωνα με τον κ. Widmann είναι η δημιουργία υποδομής, να χρησιμοποιηθούν πληροφορίες από παλιούς χάρτες και κυρίως τους ντόπιους. Είναι αναγκαία η σήμανση με ταμπελάκια που θα δίνονται όλες οι πληροφορίες για την χιλιομετρική απόσταση κτλ. Με τη χρήση ενός Gps να δημιουργηθεί ένας πλήρης περιπατητικός χάρτης στα ελληνικά, τα αγγλικά και τα γερμανικά.

Κλείνοντας τόνισε ότι "η πεζοπορία είναι υγεία, υπάρχει ενδιαφέρον για την πεζοπορία και οι επισκέπτες στις εκθέσεις ρωτάνε ειδικά για τον περιπατητικό τουρισμό. Άρα χρειάζεται μία πλήρης παρουσίαση της πεζοπορίας στα περίπτερα του δήμου στις εκθέσεις. Ο πεζοπόρικος τουρισμός είναι μαγνήτης για πολλές άλλες μορφές τουρισμού. Ας συνεργαστεί ο δήμος με τους ξενοδόχους και ας καλέσουν και εθελοντές σε αυτή την προσπάθεια. Σκεφτείτε ότι 5000 ευρώ το χρόνο αρκούν για τη συντήρηση και την διαφήμιση των μονοπατιών και της πεζοπορίας. Δημιουργείστε μία ιστοσελίδα με ειδικές πληροφορίες και όχι σκόρπιες από εδώ και από εκεί που δυσκολεύουν κάποιον να καταλάβει αν υπάρχει πεζοπορία στη Σκόπελο."

Ο κ. Μιχάλης τόνισε ότι όλα όσα είπε ο κ. Widmann δεν ειναι θεωρητικά, αλλά έχουν γίνει πράξη και ότι θα πρέπει να γίνει μια νέα προσπάθεια στο κομμάτι αυτό, καθώς η Σκόπελος είναι ο απόλυτος φυσιολατρικός πολιτισμός.

Επόμενος ομιλητής ήταν ο κ. Μάριος Γιαννουράκος, περιβαλλοντολόγος, ο οποίος ανέφερε ότι ο περιβαλλοντικός και οικολογικός τουρισμός δεν είναι καινούριος. Έχει γίνει προσπάθεια από το 1997, με την έκδοση της Μελέτης Περιβαλλοντικού Τουρισμού - Καταγραφή Μονοπατιών στη Σκόπελο.

Ανέφερε ότι η ανάγκη για σήμανση των μονοπατιών είναι μεγάλη και ότι έχουν ήδη εγκριθεί κάποια χρήματα γι' αυτό το σκοπό, 55.000 ευρώ συγκεκριμένα, τα οποία όμως ακόμα δεν έχουν εκταμιευθεί. Τα χρήματα αυτά προορίζονται για την τοποθέτηση κάποιων πινακίδων μεγάλου μεγέθους, οι οποίες θα παρέχουν ολοκληρωμένες πληροφορίες για τις περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές του νησιού, αλλά θα εμπεριέχουν επίσης πληροφορίες για το περιβάλλον και τον πολιτισμό του νησιού. Τα χρήματα αυτά θα καλύψουν τόσο την τοποθέτηση, όσο και το δημιουργικό, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης και σε διαφημιστικά έντυπα και ιστοσελίδες του νησιού. Οι πινακίδες αυτές θα τοποθετηθούν σε σημεία κοντά στα μονοπάτια και τις διαδρομές, αλλά και στις εισόδους του νησιού, στο λιμάνι της Σκοπέλου, στο Κλήμα, στη Γλώσσα ώστε να είναι από τα πρώτα πράγματα που θα μπορεί να βλέπει ο επισκέπτης μόλις φτάνει στο νησί. Επίσης προβλέπονται πινακίδες σε αρχαιολογικούς χώρους και κοντά στα ξωκλήσια.

Τον λόγο στη συνέχεια πήρε ο κ. Χρήστος Παλαιολόγος, εκπαιδευτικός στο Γυμνάσιο Σκοπέλου, ο οποίος μίλησε για την περιβαλλοντική εκπαίδευση στους μαθητές, ώστε να αποκτήσουν γνώση για το περιβάλλον, μέσα από την εμπειρία και την ψυχαγωγία. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση τόνισε είναι σημαντική και για τον τουρισμό. Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να προσφέρουν ένα είδος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα παιδιά. Οι προστατευόμενες περιοχές του νησιού είναι ιδανικές για περιβαλλοντική εκπαίδευση και έκλεισε προτείνοντας την επέκταση του θαλάσσιου πάρκου Βορείων Σποράδων και στη Σκόπελο, καθώς στο νησί έχουν εντοπιστεί οι 10 από τις 50 συνολικά φωλιές της φώκιας Μονάχους Μονάχους, που έχουν καταγραφεί στην ευρύτερη περιοχή των  Βορείων Σποράδων.

Τέλος, τη συζήτηση έκλεισε ο Δήμαρχος Σκοπέλου Χρήστος Βασιλούδης, ο οποίος τόνισε ότι στο πρόγραμμα του Δήμου είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ο Δήμος έχει στόχο να γίνουν κι άλλες μελέτες για την καταγραφή των μονοπατιών. Ο κ. Βασιλούδης ανέφερε ότι "Το 2007 μαζί με την Αλόννησο υποβάλαμε σχέδιο για καταδυτικό τουρισμό και μόλις πριν λίγο καιρό ξεκίνησε και υλοποιείται. Ο περιπατητικός τουρισμός ναι μεν είναι από τις πρώτες μορφές τουρισμού, αλλά υπάρχουν και άλλες μορφές όπως ο θρησκευτικός, όπως επίσης και ο αθλητικός τουρισμός.

Η προσπάθεια για την ανάπτυξη του πεζοπορικού τουρισμού στη Σκιάθο έγινε από ένα ιδιώτη, τον κ. Ortwin Widmann, εδώ γιατί και πώς να γίνει από το Δήμο;

Είμαστε όμως υπέρ της προσπάθειας, κατευθυνόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και περιμένουμε να γίνουν και οι υπόλοιπες διαδρομές. Χρειάζεται συνεργασία Δήμου (με το νέο ΕΣΠΑ) με τον Όμιλο Σπύρου, αλλά και άλλους ιδιώτες και Σκοπελίτες. Αυτό που έγινε στη Σκιάθο μπορεί να γίνει και εδώ, αλλά με την ιδιωτική πρωτοβουλία και τον εθελοντισμό και όχι να βάλουμε τον Δήμο να κάνει όλη τη δουλειά και την καταγραφή των μονοπατιών."

Συνοψίζοντας ο κ. Μιχάλης τόνισε ότι θα χρειαστεί ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά και συνεργασία του Δήμου, καλώντας τους παρευρισκόμενους να δηλώσουν συμμετοχή σ' αυτή την εθελοντική προσπάθεια.

Η ημερίδα έκλεισε με τη σύσταση εθελοντικής ομάδας εργασίας, η οποία σύντομα θα συναντηθεί για να ξεκινήσει την προσπάθεια καθαρισμού, σήμανσης και διαφήμισης των μονοπατιών, ενόψει και της τουριστικής περιόδου που έρχεται.

Αθηνά Πούλιου

Φωτό: ©Βιργίλιος Τσιούλι